Osmakligt

Det här med känslor är en historia för sig. När jag gick till kneget i dag projicerade jag en bild av den Trocadero som låg på kylning i jobbkylen. Vattnet i munnen visste knappt sina gränser. Väl på plats blev jag bestört över det faktum att Trocaderon var borta.
 
Det slog mig att jag under gårdagen gett bort den till Christoffer. Jag hade köpt två för att ha en Trocaderobuffert och i mitt överdåd råkade jag vifta bort ena flaskan. Upptäckten träffade rakt i bröstet. Ledsen, det är den bästa beskrivningen av känslan jag kände och i viss mån fortfarande känner (är bakistung i dag och en kyld Trocadero skulle göra hela skillnaden).


Poängen är att man de flesta dagar möts av nyheten att xx och i bland till och med xxx människor har mist livet i exempelvis Irak på grund av allehanda upptåg. Man registrerar men jag tror att det är många fler än jag som inte känner så mycket. Faktum är att avsaknaden av den iskalla Trocaderon tog bra mycket hårdare än nyheterna om alla människor som mördats i exempelvis Irak.

Mycket talar för att alla illdåd i Irak är mer värda att känna sig ledsen över än min tillfälliga brist på Trocadero. Min intellektuella avdelning flaggar ivrigt för att det är på det viset, men känslorna hänger alltså inte riktigt med. Osmakligt, men människan är ju ofta fantastiskt osmaklig när det gäller både ditten och datten (att någon kommit på uttrycket "ditten och datten" och att det används är ett fullgott exempel på människans osmaklighet).


Emilio Suarez Trashorras, och en del av hans polare, bekräftar vidare mänsklighetens fäbless för det sämsta. I rusningstrafiken den 11 mars 2004 dödade han med ett följe islamistlirare 191 människor i sprängdåd mot Madrids tågtrafik. Över 1 000 pers spikades upp på skadelistan. I går föll Emilios och de andras domar. Tre pers, däribland Emilio, åkte dit på 40 000 års fängelse vardera.


40 jävla 000 år. Jag ser framför mig Emilio i fängelsets cafeteria.

Medfånge: Tja. Vad sitter du inne för då?

Emilio (som gör en långsam, cirkulerande rörelse med fingret på kaffekoppens kant):  Mördade ett gäng dårå...

Medfånge: Aj fan. Ett gäng, säger du. Hur många?

Emilio: Etthundranittioen, om man räknar.

Medfånge: Shit! Varför?

Emilio: De skulle åka tåg dårå...

Medfånge. Vilka as. Vad fick du för straff?

Emilio: Fyrtiotusen år.

Medfånge: Aj fan. Hur känns det?

Emilio: Jävligt segt.

Medfånge: Du, jag funtar på att tjacka en till Trocadero. Ska du ha nåt?
Emilio: Nä, det är lugnt.

***


Dagens, till och med årets, ord: oligark.
I motsats till aristokraterna härskar ofta oligarkerna i skymundan. Oligarkin har starka inslag av kriminalitet. Oligarki, ofta förknippat med Ryssland, har en slöja av demokrati över sig där politikerna själva äger stora delar av ett företag, alternativt är mutade eller skrämda till lydnad.


Kommentarer
Postat av: Anders Berg

Han är vad man brukar kalla en Thrash-hora. Eller nåt sånt...

2007-11-06 @ 17:55:50
Postat av: Pigge Piggsvin i Mälaren

Ärade gäst,

Lösningen är enkel (men genial): blanda egen Trocadero. Rör ihop lika delar troca och dero. Krydda med lite fogsyra och doppa blandningen i ett glas.

Med sång,
Pigge Piggsvin i Mälaren

2007-11-11 @ 16:02:16
Postat av: Mårten med puckelryggen i Falun

Hua,

SOM jag har svarat, kära skrivare, och SOM ni har skrivit, kärare läsare, om vad som i inlägget här innan stod.

Mången har klagat på att mitt recepth på Trocadero är för avancerat och undrat, ja, rent av FRÅGAT, om det inte finns något halvfabrikat. Och de, go' vänner, gör det. Ett ENKELT recepth på Trocadero följer.

1. Köp en flaska Trocadero. Öppna flaskan, kasta kapsylen, sila bort trocan och spara deron. Kasta flaskan.

2. Köp en flaska Trocadero. Öppna flaskan, kasta kapsylen, koka bort deron och spara trocan. Kasta flaskan.

3. Köp en flaska Trocadero. Öppna flaskan, kasta kapsylen och häll ut innehållet. Spara flaskan.

4. Köp en flaska Trocadero. Kasta flaskan och innehåll. Spara kapsylen.

5. Ta trocan från 1. och blanda med deron från 2. Häll upp i flaskan från 3. sätt på kapsylen från 4.

6. Gå på restaurang och beställ ett glas Trocadero. Häll ut innehållet och ta med glaset.

7. Ta flaskan från 5. och häll upp i glaset från 7. Drick och njuuuut!

Snickert och uppfostrande,
Mårten med puckelryggen i Falun

2007-11-19 @ 16:42:05

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0