Filmrecensenterna

Jonathan missköter sitt förtroendeuppdrag som filmrecensent. Det var över en månad sedan jag skickade dvdfilmen "Mimmi och Molle i fjällen" till honom och ännu är ingen text inskickad.

Mitt val föll därför på reporter Annica när det var dags att kolla in om den där nya, svenska biorullen "Gud, lukt och henne" är något att ha.

Följande hände, enligt Annica:

Ja, alltså när jag skulle se "Gud, lukt och henne" igår. Jag anlände till den autonoma biografen efter vidtagna rituella åtgärder för att fullfölja mitt uppdrag. Jag glider igenom lokalen självsäkert, alla tycker att jag är häftig.

Jag kommer fram till en kulturmupp som river biljetten och frågar galant den inte helt ovärldsliga frågan "vilken salong?". Muppen visar in mig i salong 2 där jag sätter mig och börjar njuta av mitt blandsnask.

Fyrtio minuter senare börjar jag fatta att jag borde ha ätit snasket i lokalen intill. Jag har nämligen suttit på den övertydliga afghanistanterrorskildringen "Buddha föll av skam" och väntat på att Regina Lunda ska dyka upp. Kanske, tänkte jag, är det en sådan där konstnärlig film där livsöden visas var för sig och flätas samman. Den innehöll gud och henne, men lukten var svårplacerad.

Nu satt jag och förstod att jag tvångssåg en annan prettofilm. Min vilja att inte visa mig ointelligent och trångsynt hade låst mig på denna plats, precis som när jag en gång åt en hel spaghettimåltid i Helsingör med sked för jag trodde att danskarna gjorde så när det endast låg en sked på bordet. Runt mig gräts det och stönades av filmens tyngd. Som tur var den kort, så precis när jag banat en flyktväg mellan baskrarna rullade eftertexterna.  

Jag gör ett nytt försök till att se den planerade filmen i morgon. Bra var att det var billigt på bion, bara femtio spänn per ångeststund, så jag kan gå fel minst en gång till för pengen jag fick. Det värsta är att jag nu YTTERLIGARE en gång måste viska "Gud, lukt och henne" i biljettkassan.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0