Nära ögat

"M/S Vaccina" ser mer ut som en smålyxig yatch än något som ska föreställa en vaccinbåt. Den ligger förtöjd ett trettiotal meter bredvid kajen där man anländer när man åker över från Söder till Hammarby Sjöstad för att äta på Max.


Mitt och Jonathans intresse för denna båt har växt sig allt starkare. "Öppenskylten" vädras ogenerat dagarna i ända, men ingen av oss har någonsin sett någon kliva varje sig på eller av båten. Uteslutningsmetoden lämnar inte många andra alternativ än att där råder nattlig verksamhet. Och vad gör man på natten? Man handlar med narkotika eller flitiga kinesbarn och så bedriver man olika grader av sekt.


Mycket riktigt. När jag såg båten efter det att mörkret lagt sig för ett par veckor sedan skymtade jag två figurer som skyndade iland från båten. Jonathan häpnade över min iaktagelse och förra veckan, efter ett Maxbesök, togs allt till sin spets.


Följande inträffar: Det är bara minuter kvar tills passagerarfärjan ska anlända. Jonathan föreslår att vi helt sonika ska spatsera ombord på den mystiska båten. För att kolla läget. "Aldrig, du är tokig" utbrister jag. Dock är jag lugn, för jag vet ju att min vän/kollega/get bara skämtar. "Nej, kom igen. Vi går ombord och tar reda på vad de sysslar med därinne.".


Det gungar lätt när vi klivit ombord och med trevande steg tar vi oss till de spegelglasförsedda skutdörrarna vid båtens akter. Jonathan tar sats och skjuter bestämt upp dörren och kliver nedför ett par trappsteg.


Två medelålders kvinnor möter våra uppspärrade blickar. Är de förvånade över att se oss döljer de det väl. Man skulle säkert kunna beskriva deras vardagliga ansikten som ofarliga. Jag skulle kalla dem iskalla.


Ett tecken på nervositet är att man pratar för fort. Jonathan skyndar sig igenom en lång mening som går ut på att vi alltid undrat vad som händer här inne på båten och att vi passade på att kolla läget nu när han ändå ska ta vaccin mot fästingar (vilket han i själva verket inte alls ska göra, tbe och borelia rockar).


Kvinnorna ber oss att skjuta igen dörren som står på glänt. Begränsad flyktväg. Hm, helt klart inte ett bra system, tänker Jonathan, som mumlar "Eh... det behövs väl inte. Vi ska snart gå" till svar. För att jävlas med Jonathan nickar jag åt Blair Witch ett och två, varpå jag drar igen dörren bakom oss.


Jonathan ser sig omkring i den stilrent inredda kajutan. Ber om en brorschyr som står i ett ställ.


"Du ska vaccinera dig" ("Nu tänker vi droga ned er") säger en av kvinnorna.


"Jag hinner inte nu. Båten går strax" ("Jag vill inte dö") piper Jonathan.


"Ingen fara. Det går på ett kick. Kavla upp pärmen bara" ("Det är ingen idé att göra motstånd. Vi har er fast, muhahaha") svarar den andra kvinnan.


"Jag tar brorschyren nu och kommer tillbaka..." ("Fan, måste vinna tid.")

"Visst, ta den här" ("Söta små lammungar. Låt oss leka med dem.")


"Men... alltså, vi måste verkligen gå nu" ("Må det bära eller brista - nu rusar vi mot utgången!")


***


Uppenbarligen överlevde vi och kan berätta om det som hände. Men vi sätter aldrig vår fot på "M/S Vaccina" igen.

image18
http://www.vaccindirekt.nu/


Kommentarer
Postat av: Anders Berg

Bra inlägg. Ska aldrig sätta min fot där. Sen har jag tre frågor om denna artikel: http://www.expressen.se/nyheter/1.1069299/jag-kan-inte-sluta-lura-folk
1. Kommer du skriva något om denna artikel i din blogg?
2. Sjunger han i ett blackmetalband?
3. Tänk om han bara luras?

2008-03-02 @ 15:40:49
URL: http://www.myspace.com/andersberg
Postat av: Anders Berg

Finland did it again! Teräsbetoni är ju grymma - de kommer rädda ESC, lyssna, se och njut: http://www.youtube.com/watch?v=E0BiRGxCMMU

2008-03-03 @ 18:06:08
URL: http://www.myspace.com/andersberg
Postat av: Gran

Anders: Jag kanske läste för fort, men jag finner inget intressant i artikeln.

Ska genast tvinga Christoffer (som sitter på ljudsystemet) att spela upp låten!

2008-03-04 @ 11:32:14
Postat av: arvid igen

Trycker du på TBC på deras hemsida och scrollar längst ner så finner du dessa underskrivare av intyg;







Bo Svenungsson



bitr smittskyddsläkare







Mona Insulander



smittskyddssjuksköterska





huuuh

2008-08-05 @ 01:03:56

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0