Språk-VM

Varje seriös redaktion som sitter i den brinnande deadlinebåten bör ödsla bort en halv eftermiddag med att dividera språkregler.


Ämnet är syftningsfel.

På ena sidan har vi herr Konstapel Führer (aka Martin) som langar fram följande mening: "I mitt högra ekar chefredaktör Robban Becirovics auktoritära stämma som degraderar mig till redaktionell spottkopp på grund av utebliven artikel."

Meningen är hämtad från Jannatis Millencolin-artikeln i kommande numret. Uppdraget: finn ett fel.


Redaktionskollega Christoffer och jag ser direkt att ordet "öra" ska in efter ordet "högra".


- Haha. Shit, det såg jag inte ens för jag fastnade för att själva syftningen är fel, svarar Martin.


Jag och Christoffer synar meningen igen men hittar inget syftningsfel. Vi börjar nästan gråta och skriver tillbaka något i stil med att vi tänker sluta, omskola oss till killar som förvarar och lagar clownnäsor på cirkus.

Facit: syftningsfelet är att det är Robban - och inte Robbans stämma - som degraderar Jannati till redaktionär spottkopp. Robban kan degradera någon. Robbans stämma kan inte göra det.


När jag och Christoffer presenterade meningen för Robban hittade han syftningsfelet. På en sekund.


Christoffer förstår resonemanget. Jag gör också det men jag hävdar att en stämma, under vissa extrema omständigheter, faktiskt kan degradera någon. Christoffer mejlar syftningsfelsjouren (aka Spårkrådet) men de har tyvärr bara akuttid fram till tolv.


Här är mitt senario som förväntas fälla Martin och ge mig en medalj i språk-vm:


Robban jobbar i Thailand och ringer Jannati. Det är nåt knas med linjen så det Robban säger fördröjs med fem sekunder. Robban får tyvärr en hjärtattack direkt efter han uttalat degraderingen. När degraderingen når Jannatis öra via telefonluren är robban död. Blir det då inte så att det är stämman som degraderar Jannati? Robban är ju död. Han kan inte degradera någon. 
Det enda som kan kräva att Jannati tillträder som spottkopp i det läget är Robbans stämma, som kämpar sig fram genom ledningar, luft, fåglar och Gud vet vad.


Kommentarer
Postat av: David

Ditt scenario är vattentätt! Jag har ta mig fan skrivit helt rätt, utöver att jag missade ett öra. Men vem har inte gjort det med tanke på hur sällan de små broskbitarna gör sig påminda.

2008-02-24 @ 23:05:08

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0