Succé


I gårdagens "Gokväll" hävdade den före detta vice statsministern (2002-2003) Margareta Winberg att det verkligen är svårt att knacka på en dörr till exempelvis ett sammanträde och kliva in och säga "Hej, jag heter...".


Jag kan acceptera att knacka på en dörr, kliva in och säga hej samt avslöja vad man heter kan innebära problem. Till exempel kan man

  • sitta i rullstol (då blir klivmomentet vanskligt att utföra)
  • vara väldigt blyg (alternativt stum)
  • vara schizofren (när man knackat, klivit in och väl ska säga sitt namn uppstår plötsligt en hård drabbning mellan lättsamme Henry och den mer ordningsamme Mikael (det var ändå han som drog i gång balkongplanerna i bostadsrättsföreningen häromsistens)

Men det är så att Margareta inte menade situationer där man är försenad, har fått läppen sönderhackad av en stare eller dylikt. Hon menade helt enkelt den vardagliga operationen att ta sig från en sida av en dörr till den andra sidan där det redan finns folk.


Det som är riktigt svårt att haja är att Margareta faktiskt utbildat flera toppdirektörer i denna ädla konst. Folk i bland annat i Volvos ledning har fått lära sig hur man knackar på en tung ekdörr, kliver in och inte säger "Hej, jag heter Sär G. Gyllenhammar... Nej! Pehr, ska det så klart vara. Inte Pär med ä utan Pehr med hr... efter e:et alltså. Eh, skit i det. Jag kallas för PG då rå. Ah, Loka Citron. Trevligt.".


Jag är toppdirektör och tjänar fett med flis. Har tusentals anställda under mig. På något sätt borde jag tycka att det känns besvärligt. Är det måhända så att man sänker sin trovärdighet utåt när man signar upp sig för en kurs i hur man

  • knackar på en jävla dörr (inte köra för ledig stil, typ knackeliknackknack... knack, knack)
  • avvaktar ett par sekunder (även om man är väntad ska man alltid ge folk en ärlig chans att släppa sina kön)
  • öppnar dörren stadigt (inte för långsamt, inte för fort och börja absolut inte med att sticka in huvudet med uppspärrade ögon och hästleende)
  • kliver in med stadiga steg och rak rygg, sveper rummet en snabbis med säker blick och säger "Hej, jag heter Pehr Gyllenhammar och allt det ni just såg har jag lärt mig på en svindyr kurs. Nu tänker jag leda det här företaget till succé."

Kommentarer
Postat av: Kim

Varför sitter du och tittar på gokväll? Kan man ju undra...

2008-03-08 @ 16:40:16
Postat av: Gran

Kim: Jag brukar onanera lite grann till Ragnar Dahlberg när han ser så där stel och grå ut som bara han kan.

Vad har du för ursäkt till att du vet att Gokväll är ett ohyggligt tvprogram?

2008-03-09 @ 14:29:58

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0