Estonia

Fick ett riktigt bisarrt samtal till redaktionen nyss. En snubbe ringde - med en tjej i bakgrunden som hoppade in i samtalet ett par gånger - från estnisk radio och ville ställa frågor om att Sverige blev utslagna i semifinalen i Eurovision i går. De hade letat på internet efter en svensk musiktidning att ringa till och hittade oss. Jag fattade inte vad de yrade om och försökte förklara att Sverige tävlar på torsdag. De viftade bort min info och frågade om vi skämdes för att Sverige blev utslaget.

Efter en förbryllande ordväxling visade det sig att de menade den sjungande kalkonen.
"Ja, den blev mycket riktigt utslagen - men den tävlade för fan för Irland!".
"Nej, Sverige, det har vi läst i tidningen. Skämns ni, eller varför vill ni inte prata om detta?"

Här frågade jag om de möjligtvis tullat för mycket på vodkaflaskan. De erkände att estlänningar drack mycket vodka och att de var ganska packade när de såg tävlingen i går. Det hela borde ha varit ett skämt, men man kan fan inte härma en sådan där öststatsbrytningsengelska om man inte är balt och har intagit sjuka mängder sprit och grått väder i sina dagar.

image53
Estland

image54
Estland

image55
Estland

image57
Storfiskaren Carlsson

Kommentarer
Postat av: Anders Berg

Hm... Låter som att någon skojade med er! Fast... vad gör man av det skojet, så att säga? Sjukt. Roligt. Konstigt.

2008-05-21 @ 14:17:08
URL: http://www.myspace.com/andersberg
Postat av: Gran

Anders: Jag trodde så klart också att det var skoj, men jag har svårt att föreställa mig att någon kan härma öststatsdialekter så där bra. Borat kan man ju genomskåda men det här var supergenuin brytning.

2008-05-21 @ 14:33:31
Postat av: mugabe

"Perrelli" betyder "kalkon" på estniska.

2008-05-21 @ 15:20:46
Postat av: Gran

Mugabe: HAHA, är det sant?!

2008-05-21 @ 15:25:32
Postat av: Gran

Mugabe: Du luras ju på mig. Skata.

2008-05-21 @ 15:27:56
Postat av: Anders Berg

Du tar ju ibland upp udda typer här i din blogg och mystiska regimer... Ja, det händer ju nästan jämt. Du borde skriva något om Burma. Jag hörde på radion, precis efter att cyklonen varit där, att militären delade ut DVD-spelare och TV-apparater till de nödställda. Inte mat och vatten... Galet? Ja, döm själv. Jag vill läsa om Burma!

2008-05-22 @ 20:12:19
URL: http://www.myspace.com/andersberg
Postat av: Gunilla

Snart kommer vi ner och bor hos dig, ditt ogästvänliga as.

2008-05-23 @ 10:51:19
Postat av: Gran

Godzilla: Är det där ett hot eller en skiss över apokalypsen?

2008-05-23 @ 12:28:09
Postat av: Gunilla

En skiss av dig, jävla Granlik.
Vi kommer att avskaffa dig i det snaraste, och även en förpassning av dig till Estland kan bli aktuell.
Jag lär dock höra med K-Rod först.

2008-05-23 @ 14:08:11
Postat av: Gran

GunILLA: Väl mött! Ser fram emot att fira in domedagen tillsammans med dig och K-Rod.

2008-05-23 @ 14:10:36
Postat av: Anders Berg

Varför har inte du någon "Inför-ESC"-finalen?

2008-05-24 @ 17:19:51
URL: http://www.myspace.com/andersberg
Postat av: Gran

Anders: Varför ligger inte björnen med Dali Lama?

2008-05-26 @ 13:26:37
Postat av: lv

Bara en hjärndöd kretin uttalar sig om Estland som denne "granlund". Idiot, kort sagt..

2010-06-02 @ 13:58:11

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0