Jag och Josefsson

Man hoppas ju att man emellanåt skriver något på sin blogg som folk tar till sig. Därför blev jag glad när jag såg att Josefsson lobbade för det förra inlägget "Paria" på Facebook, med kommentaren "Ibland blir jag stolt över att vara nära bekant med Jonas. Som när man läser sånt här." och så länkade han till inlägget.


Men glädje blir till... ja kanske inte sorg, men förvåning. Kan nämligen inte låta bli att bli lite fundersam över klassificeringen "nära bekant".


Jag har känt Josefsson i säkert tio år. Och sedan jag flyttade till den kungliga avgrunden för snart fyra år sedan har vi umgåtts en hel del. Vi har till och med bott hos varandra under ett par korta perioder. Hade vi varit av olika kön (eller homos) är det slarvigt räknat 80% chans att vi någon gång skulle ha legat med varandra.


Borde inte "nära bekant" vara snäppet under vän?


Daniel, vad ska jag göra för att bli din vän? Berätta, för jag vill inte ha det så här.

Jag och Josefsson hittar ett flygplan under vår Polentripp:



Kommentarer
Postat av: Anal elf kid

Sicket AS han är!

Du kan få vara kompis med mig istället!

2008-11-27 @ 13:04:23
Postat av: Linda

Mig med! Jag tycker du verkar asrolig. Bra musiksmak har du också.

2008-11-27 @ 13:39:20
Postat av: Josefsson

Det ligger faktiskt mer möda än man kan tro bakom den formuleringen. Först tänkte jag skriva "vän", men insåg att det var lite för allmänt (jag menar, vän är ju något man kan kalla även folk som man egentligen inte gillar men ändå umgås med ibland, typ Christoffer), och mot bakgrund av samma sak kändes "bekant" fullkomligt uteslutet (en "bekant" kan ju som bekant någon man egentligen anser är djävulen själv, men som man ändå hälsar artigt på när man ses, typ Leif Edling). Tyckte dessutom att "nära vän" kändes lite för bögigt. Du och jag kan ju prata om allt och har mig veterligt aldrig någonsin varit osams, men som du skriver har vi ju - trots åtskilliga ömsesidiga inviter - aldrig penetrerat varandra, vilket i sin tur borde innebära att "nära vän" är något jag endast kallar sådana som jag legat med. Det insåg jag faktiskt igår, har aldrig tänkt i de banorna tidigare.



"Nära bekant" kändes därmed som en bra och måttfull kompromiss. Inte för påträngande och inte för distanserad. En "nära vän" är någon man pippat (varför alltså "nära" i detta sammanhang har en fysisk innebörd), medan "nära bekant" är någon man har mer intellektuellt gemensamt med. Jag vill ha dig som en vital del av mitt liv, men vill samtidigt ha lite space och utrymme, och hoppas att du vill detsamma.



Jag vill hävda att "nära bekant" är det finaste man kan vara, faktiskt.

2008-11-27 @ 14:03:38
URL: http://svullbuk.blogspot.com
Postat av: Jowan

Ja vill slå ett slag för benämningen "kamrat".

2008-11-27 @ 14:28:13
Postat av: Gran

Anal: Absolut, vem är du?



Linda: Absolut, du verkar ha bra musiksmak.



Josefsson: viftar irriterat bort



Jowan: Jävla kommunist.

2008-11-27 @ 14:53:10
Postat av: mugabe

http://kurtz.se/junk/granjos.jpg



Kan radera filen för en hundring.

2008-11-27 @ 19:39:04
Postat av: arvid

du kan få bli min vapendragare om det känns bra. eller servant, fast då åligger förstås vissa uppgifter som måste tas hand om. t.ex. blanda min holidaydip.

jag har rätt dålig musiksmak, så då har du ju nåt att skratta åt med. jag bor inte i Åryd

2008-11-27 @ 22:41:27
Postat av: Gran

Arvid: Jag älskar holydaydip! Dock blir jag lite misstänksam över att du inte bor i Åryd.



Mugabe: Åh, vilken fin bild!

2008-11-28 @ 09:48:33
Postat av: Josef

Muggen>> Haha! Stiligt.

2008-11-28 @ 13:33:05
Postat av: Anal elf kid

Åh, jag är lajvare och bor i Göteborg. Du trivs ju tydligen på Sjätte Tunnan och det är mitt stammishak i Stockholm så vi kan ju skåla i mjöd och sjunga ihop och så när jag hälsar på lajvarvänner i stan?

2008-11-28 @ 16:39:25
Postat av: Josefsson

Haha, NU knäckte jag anagrammet där. Tog ett tag att lista ut.

2008-11-29 @ 00:55:36
Postat av: 138

själv brukar jag kalla de flesta inkompetenta jävla nollor, vare sig jag gillar dem eller ej, mest för att de oftast är just inkompetenta jävla nollor.

jag menar, vad ska man göra?

2008-11-30 @ 23:15:58
URL: http://canthateenough.blogspot.com
Postat av: Per

Snygg Mig 21, vart i Polen står den?

2008-12-01 @ 19:28:55
Postat av: Josefsson

Per: I Warszawa. Någonstans längs promenaden mellan vårt hotell och Stodola. Framför en byggnad som vi gissade var en internatskola.

2008-12-02 @ 09:59:00
URL: http://svullbuk.blogspot.com
Postat av: Josefsson

Per: Någonstans längs promenadvägen från vårt hotell till spelstället Stodola. Utanför en byggnad som vi gissade är en internatskola.

2008-12-09 @ 12:21:48
Postat av: Josefsson

Asså...

2008-12-09 @ 12:22:40

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0