Skjutjärnsjournalisten

Det främsta exemplet på kamrat/kollega Martin Carlssons talang att få fram förbluffande fakta är den fantastiska Haunted-artikeln i Close-Up #87 (kan köpas här). Haunted-frontmannen Peter Dolving berättar med häpnadsväckande öppenhet om sitt liv, fyllt av "självförnedring, narkotika, tablettmissbruk...".

Citat som kvällstidningarna skulle jubla över duggar tätt:
  • "Fram till jag var trettiofem år hade jag ångest över att jag inte dödat någon..." (Peter Dolving om sitt störda mansideal)
  • "Med risk för att låta jävligt rå: jag är rätt glad över att hon är död. Då slipper jag ha den här överhängande risken att hon ska flippa ut och komma hit med ett hagelgevär och skjuta mig och min familj..." (Peter Dolving om sin mamma).
  • "Jag blev ustatt för övergrepp i ungefär ett års tid av en av killarna..." (Peter Dolving om tiden på ett ungdomshem. Han var tio år och året därpå började han supa).
Nyligen följde Martin med Pain till Ukraina och Vitryssland. Efter att ha fått sett bildmaterialet och tagit del av löstryckta citat, plus läst en okorrad version av första textsidan, kan jag redan nu konstatera att det här kommer att bli en av de allra sjukaste - och mest humorfyllda - artiklarna i Close-Up's historia.

Urval av ord som dyker upp redan i inledningen: blottade stjärt, spanka honom, homoerotiska ormgropen, stinkande spysoppan.

Provsmakning av citat:
(Peter Tägtgren) - Fan, nu skjuter jag mig själv!
(Martin) - Varför?
(Peter Tägtgren) - Ja du, det vet jag faktiskt inte. Men nu när jag tänker efter hur knäpp jag egentligen är…. Seriöst, nu är jag så dum. Aj, nu slog du mig på knät! Kan vi ta det här senare?

Sannolikt kommer den tolv sidor långa Pain-artikeln som publiceras i #105 (ute 3 oktober) bli den bästa musikrelaterade artikeln jag någonsin läst.

Hur lyckas Martin få artisterna att öppna upp sig och berätta om sina innersta tankar och mörka hemligheter? Svaret är att han hotar att döda dem. Funkar inte det, som i Pain-fallet då intervjuobjektet faktiskt hotar att skjuta sig själv, slår han dem tydligen på knäna.

Här presenterar jag beviset för min tes:
Martin Carlsson har stångats med Skatteverket och fick för ett par dagar sedan ett omprövningsbeslut och under punkten "Diverse kontorsutgifter" skriver Skatteverket: "Du har begäft avdrag med 1 985 kr för diverse kontorsutgifter. Enligt medsända kvitton har du haft utgifter för batterier, frimärken, skivor, tidskrifter, revolver, block, internet m.m. Då du inte visat varför dessa utgifter varit nödvändiga för ditt arbete, medges du ett skäligt avdrag om 1 500 kr."

Han hotar artisterna med sin revolver, därför får han alla sina scoop. Martin - I salute you!


(foto: Martin Carlsson)
HEIL PETER! Pain håller presskonferens i Ukraina med Adolf Hitler som moderator.

Kommentarer
Postat av: Mesphito

Ahaa, där har vi det! Det är på det sättet han får sina scoop.

2008-09-21 @ 09:59:23

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0