Båt

Så var Close-Up Båten 2009 till ända. Gick ombord med förkylning och returnerade med tre flarror rödvin, en vodka mongo, en Kahlua, en Marker's Mark whisky, portvinet Cockburn's, lakrits, Toblerone, Haribonappar och chiliolja.

Lite segt nu så en mer utförlig rapport får vänta, men här kommer morgonens bästa underhållning i hytten, en smskonversation med mamma:

Mamma: Hej, hur är läget i dag? Här i Falun var det -23 i morse. Sol och fint. Kram, mor

Jonathans tjej Malin svarade: Hej mamma! Vad härligt! Jag kommer snart och hälsar på! Kramar från Jonas

Mamma: Hur går det med förkylningen? /K

Jag tog mobilen från Malin och svarade: Jag har åkt till Malmö. Kram/Jarl

Sedan fick jag inget mer från mor. Pratade med henne i taxin på vägen hem och hon hade på känn att jag drygade mig. Mamma får stå ut med en del bus, men hon har ju sig själv att skylla.

I hytten hade vi en diskussion om föräldrars tråkighet. Varför skickar de inte sms till sina barn där det står typ "Hej Cliffoth! Nu har vi landat i Grekland. Såg en jättecool grek nyss. Pappa har köpt en bläckfisk. Lägg in mappen i frysen, annars dödar vi dig. Varma hälsningar/Mor"?

Kolla Josefssons blogg för lite mer båtrelaterat. Och när Chrille Bus piggnat till räknar jag med rapport i hans blogg.

Grabbpoesi

Så var det äntligen dags för Annicas rapport från Grabbpoesin på Stadsbiblioteket:

Med blandade känslor glider jag i kvällens outfit och alterego: den kulturella white trash-vampen. Ett svart fodral träs på, med för synlig röd bh under. Ett fult rött lackskärp, tigerstrumpbyxor och röda lackskor. Blå ögonskugga och en buskig kulturknut.


På spårvagnen in till stan möts jag av fängslade/äcklade blickar och känner att flertalet lokaltrafikanter troligen inte ser skillnad på en kulturell vamp och en gängse prostituerad. Lyckan är dock gjord när jag finner segregerad poesi på spårvagnssätet framför mig. Jag beslutar mig sedermera för att integrera dessa ord i min egen dikt för kvällen.


Klockan är 17.23 när jag anländer till arenan. För tidigt för att infinna sig, men precis i tid för en förberedande rökig whisky på ett manligt/kulturellt ställe. Jag väljer teaterbarens högborgerliga säte för ändamålet. Redan i baren blir jag avslöjad som av låg kulturell rang. Jag glider belevat fram till en bräseradlax-korpulent kvinna i strikt serveringsdress och ber om en rökig whisky.


- Alla våra whiskysorter är rökiga, snäser hon.

- Jaha men ge mig den rökigaste då, matchar jag.

- Det går inte att säga så, de är rökiga på olika sätt, biter hon tillbaka.

- Ge mig vad som helst då, muttrar jag och ligger därmed på finkulturell rygg med blottad strupe.


Kvinnan häller upp något skotskt med en triumfant snäsig min och jag går och sätter mig. Whiskyn sticker i ögonen och smakar som en finsk tjärpastill.


Jag börjar författa min grabbpoetiska dikt. Till min stora glädje finner jag Napalm Deaths spellista från Birmingham-giget förra helgen i mitt anteckningsblock och bakar in två låttitlar i spårvagnslyriken:

"Fallacy dominion

No homo gubbe med liten balle

Angered

You suffer

Hihi

Åsna

Time to cross the fire now!"


Klockan är 17:53 och det är hög tid att släntra ner till kvällens höjdpunkt. Vid ingången till biblioteket står Johan Pollnow och röker. Jag blir lite pirrig i magen. Han är givetvis mindre än vad man tänker sig.

På tredje våningen bland lyriken sitter ett trettiotal toviga bohemer och peppar lågmält. Jag lyfter in en stol bland dem och försöker förtränga en dålig smak i munnen. Det luktar en blandning mellan salami och myskig herrdoft. Många män är faktiskt på plats. De kramas och säger "Tja Jonas" och dylika saker.

Jag noterar att den sedvanliga manliga ryggdunken kommer först mot slutet av kramarna, inte i en inledande fas av omfamningen som den gör i mer traditionellt manliga, ickepoetiska sammanhang. Grabbpoesins stilkod kan sammanfattas i delvis uppknäppta farfarströjor, rufsigt hår och kulturbrillor.


Framför mig sitter en lång, blond man med ett förväntansfullt ansiktsuttryck. Han bär karaktären av en myskristen barfotahunk och jag förstår snart att han är grabbpoeten Pontus - först ut att läsa.


En mustaschman vänder sig mot Pontus och frågar om han inte ska gå upp till den lilla scenen, som utgörs av en minimal friyta och några bokhyllor med ett snett plyschskynke som dekoration.

- Fan vad stealth att sitta i publiken och läsa, vräker mustaschen ur sig.

- Ja, jag tänker ofta det, säger Pontus och går fram till "scenen".

Pontus dikter är tragiska ordsamlingar om, som jag förstår det, kroppsliga organ, naturen och hans flickväns oro inför att bära hans barn.


Bästa citat "Bortom universums bukhinna rasar stjärnbränder".


Pollnow är i detta skede mer än lovligt nervös. Han är näste man att bemästra hörnan och han stryker konstant sin tjocka kalufs åt pannans ena sida. Han ser ut som en rar typ-A poet i sin illasittande huntandsmönstrade kavaj, sina urtvättade ungkarlsbyxor och uppsnofsade arbetarkängor. Han går fram och börjar med att dricka jättemycket vatten. Sedan följer en serie av dikter som alla är inspirerade av Pollnows resa i Indien, "mellan Calcutta och Nepal" för att vara mer exakt.


För oss som tagit del av ypperliga "Undulaten" blir prosan en besvikelse. Den är trist och rentav småhipp på sina ställen, med ord som "brillorna".

Bästa citat: "Han slickar i sig deras frisyr"


Åhörarna kommenterar grabbpoeternas verk med lätet "mmm" vilket tycks igenkännande/instämmande men förefaller helt ologiskt då inget som läses upp är konkret, väsentligt eller i närheten av substansfullt. Många sitter med sina huvuden nedböjda mellan knäna. Jag försöker gissa om de gråter eller sover men finner inget egentligt svar.


I detta skede börjar jag faktiskt ifrågasätta mitt eget existensberättigande och den dåliga smaken i munnen är omöjlig att ignorera. Jag inser att min utklädnad och mitt uppdrag inte i närheten räcker för att berättiga min närvaro i lokalen. Jag kan känna min självaktning lösas upp i molekyler. Men precis när jag banat en mental flyktväg mellan stolarna och de tjorviga frisyrerna hörs plonkanden i glas, mänskliga ylanden och ihåliga trummor bakom bokhyllorna. Hela helvetet skrider in.


Jag kan inte med ord beskriva det som sedan spelar upp sig framför mig. Jag vet inte om jag ens skulle kunna rekonstruera det med sådana där terapidockor för barn som blivit utsatta för övergrepp. Som tur är hade jag med mig en kamera.

Sug på citatet "En igelkotts skräckdans - upprörda ljud. Framtiden knycklar ihop sig över våra sår" och titta på kortet nedan.


För er som fortfarande vill att jag ska integrera mig med poesimännen efter detta; far åt helvete. Jag manövrerade mig kallsvattig därifrån, köpte en massiv portion mos på närmsta grillkök och gick hem och skakade i soffan.

ANNICA HEDBRANT


Guldkött: upplösningen

En bekant beställde en spansk gatuhund för några år sedan. På bilden hade den sett supersöt ut. När Beso väl anlände till sin svenska ägare visade han upp jordens underbett. Den lille vovven såg inte riktigt klok ut. Att annullera beställningen hade säkert gått, men har man verkligen hjärta att göra det? Nej, Beso accepterades så som han var.


Ungefär samma dilemma råkar jag och Jonathan utför då vi slutligen, vid 15-tiden, står och trycker näsorna mot glaset vid Willy Ohlssons köttdisk i Östermalms Saluhall.


Det började osa katt redan en halvtimme innan. Jag var sen och ringde Jonathan för att meddela detta. Jonathan befann sig redan inne i Saluhallen med uppsikt över Willys stånd. Nervöst berättade han att en av de anställda stod och bjussade en stor klase barn på korv. En klar säkerhetsrisk. Man vill ju inte ha en massa snoriga, skräniga barn i närheten av vårt guldkött.


Småfolket skingras och vi kan slutligen inspektera guldköttet. Första intrycket blir fasansfullt. Där, bland mörkröda t-bensstekar och saftiga biffar ligger en härsken bit kött som består av minst femtio procent gulvit fett med små inslag av grönt. En skylt talar om att denna mögelhärd är det beryktade guldköttet. Vi tror knappt våra ögon.


Jonathan blir livrädd och vägrar erkänna för Willy att han har förbeställt detta allt annat än för ögat tilltalande bit djur. I stället säger han svävande att vi funderar lite på det där guldköttet men ska det verkligen se så där fult ut? Och varför är det nästan mer fett än kött?

- Ja, alltså, vi skär ju bort lite av möglet och så, säger Willy stramt.


Panik i lägret. Vi måste ha rådslag om detta, piper vi och tar ett par steg tillbaka. En kund handlar entrecoten som mörats i fyra veckor (guldköttet har alltså hängt dubbel så lång tid) och påpekar för oss att det är fantastsikt bra. Och fyraveckorsbiten ser helt sjukt god ut. Inge mögel, lagom med fett och köttet är så där perfekt rött att det nästan lyser. Och den kostar 545 kr/kg och är alltså hälften så dyr som guldköttet.


Jonathan föreslår att vi ska backa. Vi är trots allt icke redo för Willys guldkött. Bättre att kliva in på köttet som ser aptitligt ut. Jag stretar emot för det känns som ett svidande nederlag. Vi måste prata med Willy igen. Han måste få oss att förstå.


Willy och hans anställda förklarar att just den här laddningen guldkött är det bästa på år och dar. I en kör säger de att det ser sanslöst bra ut. Men de inser att vi är så förtvivlade att ingenting biter. Varpå Willy rekommenderar fyraveckors åt oss. Någonstans här växer vårt förnuft och vi enas om att acceptera det förbeställda guldköttet som det är.

- Va, har ni beställt alltså? säger Willy med höjda ögonbryn.

Ja, Jonathan, svarar Jonathan.

- Hm, Taylor.

Willy ger oss en uppgiven blick innan han hämtar vårt paket som vi byter till oss mot 690 spänn.


Vilka nötter beställer guldkött - som just denna vecka dessutom blev nästan orimligt lyckat - och sedan mörkar och står och velar vid disken i en kvart? Svar: två amatörer från södra delarna av stan.


Tyvärr finns inget bildmaterial innifrån Saluhallen eftersom vi var alltför skärrade. När man är mitt uppe i skräcken är att föreviga den det sista man har i tankarna.


Nästa instans är ostdisken och därefter lyckas ett riktigt grönsaksproffs kränga en avokado, några tomater, en knippe sallad, en knippe sparris och en hög bönor till oss för tvåhundra spänn. Jonathan börjar skratta högt och hjärtligt när prislappen tillkännages.


Handlingen avklarad.

I det här läget börjar obehagskänslorna blekna. I stället tar nyfikenheten över och på väg hem funderar vi på hur våra bitar guldkött kommer att se ut. Visst måste de ha putsat våra bitar bra så att de består av i alla fall sjuttio procent kött? Hur kommer de att lukta? Och framför allt, hur kommer guldköttet att smaka?


Wow, blir vår reaktion vid första mötet med vårt guldkött. Underbar marmorering. Fett i rimlig proportion. De där nästan svarta fläckarna ser spännande ut.


Blixtfoto på marmoreringen

När vi undersöker bitarna närmare känner vi glädje. Ytan är alldeles fet och mustig och härlig. Doften är fräsch och diskret. Men vi upptäcker att den ena biten väger tjugo, kanske till och med trettio, gram mer än den andra. Vi bestämmer oss för att spela Googlebingo om saken. Efter en rafflande femsetare som varar i över två timmar står Jonathan som segrare.


Tillagningen kan börja


Cirka en minut på varje sida i ett superhett grilljärn


Jonathan insisterar på att jag ska posera vid stekningen. "Böj dig närmare spisen" uppmanar han. Här känner jag mig upprymd och stolt. Lite förvånande, med tanke på att min hårman faktiskt brinner.


Brinnande hår i närbild

När jag upptäcker att mitt hår står i lågor är första tanken inte hur det ska gå med frisyren. Däremot blir jag livrädd att köttet infekterats med bränt hår. Det var min bit som var närmast olycksplatsen och förtvivlat plockar jag bort rester av bränd kalufs från min guldköttsbit. Kommer detta att påverka smaken?


Det är med förväntansfulla miner vi sätter oss till bords.


Min bit


Jonathans bit


Snittyta min bit


Snittyta Jonathans bit

Efter första tuggan faller vi i princip ned på knä och tackar Willy för allt han gjort. Köttet har en fullständigt underbar smak (helt utan inslag av bränt hår, tack och lov). Veckans Affärer beskrev smaken som hedonisk. Den lust och njutning som guldköttet bjuder på kan tveklöst betraktas som tillvarons värde och mål.

Vi fick det beskrivet för oss att skillnaden mellan fyraveckors och åttaveckors hängmörad entrecote inte ligger i mörheten, utan i smaken. Guldkött är mört, det ska sägas, men aningen mindre mört än vi hade väntat oss. Det smälter inte i munnen utan har ett, som jag tycker, tilltalande tuggmotstånd. Det är smaken som är grejen. Sofistikerat nötaktig, vackert djurisk och fantastiskt fyllig. Fettet har en läcker ton av gräddkola.

Tveklöst delar vi ut varsin tia i betyg till Willys Guldkött. Vette tusan om det är värt 1 100 kr/kg, men dan efter snackar vi om att starta en guldköttsfond. Jonathan är till och med inne på att sälja organ eller begå brott för att få råd med mer guldkött. Det får man nog ta med en nypa salt, liksom smskonversationen vi hade dagen innan hämtningen av Willys guldkött:

Jonathan: Farsan säger att vi kan låna hans gjutjärnspanna.
Jag: Bra! Hälsa pappa att vi kan strunta i att diska den om han vill. Så att arom och fibrer av guldköttet stannar i pannan.

Jonathan: Ungefär som att du och jag aldrig mer ska bajsa efter lördag?
Jag: Mja, jag hade ju tänkt bajsa men givetvis äta guldbajset sen. Fast det säger man ju inte. Eller det kan man ju säga men då som att man skojar. Jag skojade när jag skrev att jag tänker käka guldbajset.

Jonathan: Skämtar du nu?
Jag: Du vet svaret på den frågan. Om du känner efter.

Jonathan: Ja. Nej.


Guldkött: uppdatering

Tidigare i dag åkte Jonathan till Östermalmshallen för att reka. Detta är hans rapport:

Eftersom det funnits en viss osäkerhet kring frågan om hur och med vad vi ska servera vårt gyllene glädjekoncentrat tänkte jag att det är smartast att ta till facit. Willy i verkligheten är självklart ännu mer auktoritär än på telefon.

På frågan om hur vi ska servera köttet hade han naturligtvis svaret. Till en början förklarade jag att vi funderade på hemjagad bearnaise och perfekta pommes frites.
- Om ni ska ha det till guldköttet så får ni inte köpa det, absolut inte! svarade Willy krasst.

Nehep, hur ska man då bete sig?
- En matig sallad är det bästa. Se bara till att inte göra den för smakrik genom att till exempel ha någon form av ost i. Såser är inget ni ska låta vistas i närheten av guldköttet. Kör ett enkelt kryddsmör om ni inte vill ha naturellt. Tryffelsmör brukar fungera bra.
 
Naturligtvis kände jag att bearnaiseförslaget var mycket genant för hela middagsklubbsrörelsen. I ett försök att blidka vår protagonist och inte få honom att återkalla vår beställning förklarade jag att vi tänkte njuta biffarna tillsammans med ett 400-kronors Amaronevin.
 - Ja... minst, svarade Willy.

Som ett sista bevis på att guldköttet inte var en dröm för bra för att vara sann frågade jag om ett köttstycke hängandes i en speciell anordning bakom honom möjligen kunde vara våra bitar.
- Nej nej nej, det där är inte guldkött. Er laddning är nere i källaren. De andra jobbar med det nu. Vi får upp det till helgen, så er leverans är säkrad.

Guldkött

Som en reaktion på finanskrisen har middagsklubben, det vill säga jag och Jonathan, beställt en bit guldkött av Willy Ohlsson på Östermalmshallen.

Så här lät det under reseacharbetet, som utfördes via telefon:

Jonathan: Jo, vi tänkte detta till den andra helgen i februari och undrar om man måste förbeställa det?
Willy: Ah, guldköttet. Det är elit. De flesta säger att det är bättre än japansk Kobebiff. Ring på tisdag om ni är redo!
Jonathan: Så vad kliver denna guldklimp lös på?
Willy: 1100 kr/kilo.
Jonathan: Ha ha, gör det?
Willy: Åh jo, det gör det.


Det dröjer inte lång tid innan Jonathan kommer dragandes med orimligheter via mejl. Han skriver saker som "Inom helt enormt sekretessbelagda parenteser hälsar Sandström att hans hängmörade entrecote kliver in på endast 699 kr/kilot".

Självklart får Sandström, som häckar bland alla fotbollshuliganer och förtappade konstnärssjälar som raglar runt på Söderhallarna, behålla sitt slaktavfall.


600 gram guldkött avhämtas på lördag.

Dock är vi lite oroliga. Hur transporterar man denna värdefulla last? Bygga om en attachéväska till kylväska? Och ska man välja IF eller Trygg Hansa när det gäller att försäkra köttstycket? Och vart ligger nödutgångarna i Östermalmshallen? Bra att veta om det mot förmodan börja brinna mellan det att vi fått köttet och nått utgången, så att den ena av oss kan försöka spärra av vägen och hindra folk från att rädda sig så att de inte är i vägen när den andre av oss räddar köttet.


Det vore höjden av förolämpning om en påse pulverbearnaise befinner sig inom en radie av en kilometer när köttet tillagas och äts. Min närbutik Time är jag stammis hos så de ser nog inget problem i att hälla ut befintligt pulver och tillfälligt ta bort biprodukten ur sortimentet. Men är Ica och Konsum en bit ned på gatan lika tillmötesgående?


Det har stötts och blötts hur vi ska inmundiga Willys guldkött, som torrhängs i tre veckor för att sedan rullas i talg och därefter hängs i ytterligare fyra veckor. Ett tips från Veckans Affärer lyder: Grilla en halvkilosbit hårt på ytan, och låt sedan köttet gå färdigt i 170-grader varm ugn, till cirka femtio graders innertemperatur. Låt vila i tio minuter i folie. Servera i tvärskurna skivor med smält smör och flingsalt. Inga andra tillbehör.


Vi hade ursprungligen tänkt hemmalagade pommes och egenslungad bearnaise plus en tomatsallad. Men det där med "inga andra tillbehör" låter kraftfullt.


Avgjort

Uppdrag "Annica kollar av kultur-Sverige" tuffar vidare. Nytillkomna läsare gör bäst i att läsa dessa två inlägg innan ni tar er vidare:
Först: http://granvik.blogg.se/2008/december/recension-gud-lukt-och-henne.html
Sen: http://granvik.blogg.se/2009/january/power-to-the-people.html

Mitt utkikstorn i sydväst låter hälsa följande:

Då var det avgjort. Grabbpoesin klockade in på rungande fjorton röster (möjligen tretton om Anders Bergs tillrop "mustaschen" avsedde Joey i All Ends, men grabbarna vinner ändå).

Jag vill i denna stund säga att jag respekterar ert val och att jag går in i uppdraget med största ödmjukhet inför era illviljor. Det är rörande att se att så många överlag vill mig så illa (Hej Josefsson) vilket är helt i enlighet med vad jag vill mig själv, eftersom jag tagit fram dessa sprakande alternativ. Kanske än mer rörande är att en av er faktiskt ville mig väl i sitt första inlägg (kram Anders Berg).

Jag riktar med detta min lösdrivarsociologiska pannlampa mot Grabbkvällen och ser fram emot att få avlägga rapport. Interaktion med poesimännen efterfrågades och kommer självklart att infinna sig. I allra bästa fall kan jag få min dikt signerad av alla poeterna, kanske kan den sedan lottas ut till en av er lyckliga själar på granviksbloggen!

Jag lämnar er med en dikt av Johan Pollnow, som ett tack för ert engagemang och en föraning om vad som står att vänta. Alstret är hämtat från http://www.poeter.se/poetHome.php?writerId=6994

"Undulaten"

besvärlig situation för undulaten

tam

tam

så tam

men ändå så hungrig.

RSS 2.0