Kråkans tid är nu

Det är ofrånkomligt att nästa fredags kråkmiddag får ens tankar rörande kråkätning att snurra allt snabbare. En googling på "äta kråka" kändes nödvändig. Här kommer ett axplock av vad som dök upp:


Under rubriken "Få jägare lockades av kråkjakt" hävdas det i Eskilstunakuriren att djuret kråka är något i stil med en hybrid av lejon, varg och hyena som fått vingar. Kan bli en riktigt brutal jävel om det vill sig och har knappt några naturliga fiender.


- Kårkan är en riktig predator. Den plundrar andra fåglars reden, äter upp ägg och ungar. Häromdagen såg jag en kråka jagar en fullvuxen hare (R.I.P förf/anm.) här på åkern, hävdar kråkjägaren Marcus Engström från Flens Södra Jaktvårdskrets.
- Kråkan hackar bort ögonen på haren, gör den hjälplös och äter upp den, berättar Göran Ahlström, kråkdödarkompis till Marcus.


Marcus och Göran vill döda sjukt mycket kråkor, men det är inte lätt. Kråkorna är smarta så det förslår och en del kråkjägare bär till och med ansiktsmask i hopp om att undslippa misstänksamma blickar ovanifrån.

Längre ned i artikeln:
- En del säger att det går att äta kråka. Jag har inte provat, skrattar Marcus.

- Jodå, det är gott, säger Göran överraskande.

Samtalsämnet byts hastigt. Lodjuret sprider sig söderut i landet och man har observerat flera besök i Flen under vintern.
Göran:
- Förra veckan rev lodjur ett råddjur i Rökärr vid Mellösa.


***


Lodjuret räcker över staffettpinnen till nästa kråkrelaterade internetskrift.


Flunkbuster skriver här bland annat att kråka fortfarande är en ganska vanlig maträtt i de södra delarna av landet, särskilt i Skåne, och "På tal om lite udda maträtter så har jag själv nyligen smakat på kokt lodjur, ingen höjdare kan jag meddela. Man kanske inte ska säga mer då det kan vara känsligt detta, särskilt på Åland :) ähumm!"


***


Men kråkätning är inte alltid vad kråkätning borde vara.


Sandra Gustafsson minns på sin blogg hur hon satt på fiket och såg hur en kille grävde sig i näsan. "Han var helt inne i sin bok och grävde och grävde. Ibland stoppade han kråkorna i munnen, en del sprätte han iväg. Jag funderade på om han trodde att han var hemma.
Om han liksom glömt bort var han befann sig.
För att ingen ska missförstå mig - jag älskar att peta näsan."


***


Moskvas kråkor äter upp guldet - jaktfåglar ska skydda Kreml.


Aftonbladet
skriver om att måttet var rågat när kråkor började råna lökkupolerna på det gamla presidenthuset på guld.


Man har därför anlitat fem ännu brutalare fåglar från Sibirien för att ta kål på kråkorna. Jaktlaget består av tre tränade falkar och två minst lika trimmade örnar som ska jaga på morgonen, innan Kreml öppnar för turister, så besökare slipper bevittna massakern.


Kommentarer
Postat av: DJP

Kokt lodjur. Jag är pepp. Finns det någon restaurang som serverar?

2008-04-04 @ 14:45:48
URL: http://svullbuk.blogspot.com
Postat av: Gran

DJP: Lodjur känns väldigt tveksamt. Vad blir steget efter det? Äta barn?

2008-04-04 @ 16:12:21
Postat av: Anders Berg

Skata då? Tjäder är ju gott vad jag minns, har ätit det en gång. Sen typ Domherre kanske är gott? De ser ju rätt feta ut. Jag är mycket avundsjuk på er som ska få er en bit kråka. Hoppas det smakar och att jag kan följa med nästa gång i så fall.

2008-04-10 @ 13:06:51
URL: http://www.myspace.com/andersberg
Postat av: Gran

Anders: Haka på redan i år. Finns två platser kvar vid vårt kråkbord.

2008-04-10 @ 15:37:17
Postat av: Anders Berg

Aj då, det där läste jag för sent! Men jag hoppas på en utförlig rapport här i bloggen kring smak, utseende och annat (ex vad som dracks till osv).

2008-04-12 @ 16:35:09

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0