Svenska kråkätarsällskapet

Som tidigare nämnts här i bloggen serverar Restaurang Tennstopet i Stockholm vårkråka med tillbehör (se inlägget här). Om jag fick bra betalt för min lägenhet lovade jag att bjucka Jonathan på en omgång kråka. Då priset visade sig bli riktigt bra kommer även Johan och Josefsson att bjudas på kraxkraxmiddag.


Fredagen den 11 april 19.00 är klockan definitivt slagen för vår vän kråkan. Bokade nyss bord och här är delar av konversationen med hovmästaren:


Jag: Har lite funderingar angående vårkråkan. Är den odlad eller vild?

Hovmästaren: De är vilda. Skjutna i Sörmland. Sen tar vi hit dem och marinerar dem i typ en vecka. Sen tillreds de i ungnen då.


Jag: Vilken sorts marinad?

Hovmästaren: Rödvin.


Jag: Rör det sig om färskt kött eller har det varit fryst?

Hovmästaren: Det är färskt kött. Du vet, de skjuts nu i säsongen.


Jag: Det är inga nedgångna stadskråkor alltså... tänker på avgaser och så?

Hovmästaren: Nej, nej, nej, nej, nej... nej... det är det inte.


Jag: Smak och konsistens? Om du jämför med andra djur.
Hovmästaren: Mycket viltfågel. Mycket mörkt kött är det.


Jag: Är det i stil med anka, att köttet ska vara rätt blodigt?
Hovmästaren: Nej, det ska det inte. Det ska inte vara alltför rött och så utan det ska vara ordentligt tillrätt.


Jag: Är det många som käkar kråka?
Hovmästaren: Javisst. Till kvällen har vi femton man som har förbeställt.


Jag: Är det tack vare att det är gott, eller mer som vi som gör det för att det är lite stört?
Hovmästaren: Det är både och faktiskt. I kväll kommer svenska kråkätarsällskapet hit.


Jag: Ha, ha, ha.

Hovmästaren: Det är sant.


Jag: Är det de där femton personerna du nämnde?

Hovmästaren: Nej, de är nio. Sen har vi en fyra och en tvåa också.


Jag: Då kanske vi kan ansöka om medlemsskap i svenska kråkätarsällskapet, om det visar sig att kråka är the shit.

Hovmästaren: Ja, precis. Det kan ni göra.

Jag: Har du ätit det själv?

Hovmästaren: Njä, jag tycker inte om viltfågel över huvud taget så där va. Nä, men, det är klart jag har smakat på det.


Jag: Det låter spännande.

Hovmästaren: Du, ska jag göra lite anteckningar här. Man vet aldrig, vi har ett visst antal portioner bara va.


Jag: Ja, då kanske ni kan skjuta några extra så att det räcker till oss?

Hovmästaren: Ja, det kanske vi kan göra.


(Tystnad)

Hovmästaren: Ska jag göra en notering om kråka, eller?

Jag: Ja, vi äter det alla fyra.

Hovmästaren: Mm, ok, då skriver vi fyra kråka här.

Att mamma stödjer mig i mitt kråkätande stod klart när jag i morse emottog ett mejl med ämnesraden "Vårkråka..."


"Jag kollade på Tennstopets meny och det fanns faktiskt med kråka:
Vårkråka med rönn- och svartvinbärsgeléer, cognacgräddsås och pommes williams, kr 246:-. Lät ju riktigt gott!

Kanske bara är nu på våren de serverar kråka?
I Frankrike äter man tydligen mycket kråka, så det är säkert gott."

Precis, för fransmän är ju inte alls helt störda i huvudet.


Kommentarer
Postat av: DJP

Hahahahahahaha, jävlar va bra. Det är min dröm att bli godkänd som medlem i Svenska kråkätarsällskapet. Nivån på peppen vet ingen gräns nu asså!

Men du måste styra upp sin RSS-feed, Jonas. Den funkar inte alls.

2008-04-03 @ 16:15:56
URL: http://svullbuk.blogspot.com
Postat av: DJP

Antal Googleträffar på "Svenska kråkätarsällskapet": Noll

Antal Googleträffar på bara "Kråkätarsällskapet": En

2008-04-03 @ 16:21:16
Postat av: Gran

DJP: Jag googlade så klart också på både "Svenska kråkätarsällskapet" och "Kråkätarsällskapet" och kom fram till det magra träffantalet. Dock tvivlar jag inte på hovmästerns uppgifter. Jonathan tvivlade på mina uppgifter så jag var tvungen att spela upp bandinspelningen av mitt och hovmästerens samtal för att han skulle tro mig. Antagligen har medlemmarna i svenska kråkätarsällskapet en medelålder på 80 bast vilket kan förklara frånvaro på internet.

RSS-feed? Kan du ta det där så att en vanlig enkel kråkätare förstår är du snäll.

2008-04-03 @ 16:36:31
Postat av: DJP

Så våldsamt hög medelålder verkar det inte vara. Kolla in denna länk och scrolla neråt tills du kommer till "Helena" som säger sig vara Crow Motivation Consultant i detta sällskap.
http://www.uppsalaekonomerna.com/nollning/Nollefolder_vt08.pdf

Angående RSS-feed: Glöm det, du lär dig när du blir äldre. Den var lite sen bara.

2008-04-03 @ 18:12:34
Postat av: Annica

Fan. Hade jag inte bott på västkusten hade jag övervägt att bryta min vegetarianism för kråka. Egentligen ser jag ingen annan rätt som skulle vara värdig. Undrar hur den presenteras? Försöker kocken maskera att det är en kråka i någon form av stuvning eller kommer den ligga och triumfera? Med endast något stilrent garnityr liksom? Vilken dryck rekommenderas? Får man peta tänderna efteråt med klorna? Lova att lägga upp en bild i alla fall.

2008-04-03 @ 21:39:44
Postat av: David

Igår extraknäckte jag på Gävles Musikbibliotek. Knappt en halvtimme in i passet anlände en ovalt formad herre med ryckiga steg, som utbrast i plötsliga och skarpa ljud.
Jag och min kollega bakom informationsdisken utbytte blickar och började undra om någon av oss skulle hålla handen på larmknappen.
Mannen fortsatte att härja i sina ensamhet och vifta med händerna mot allt och alla. Efter att ha iakttagit honom noga en stund till insåg jag att han inte var efterbliven och påtänd, han var bara fransman.

2008-04-03 @ 23:48:24
Postat av: Gran

DJP: Hon såg ju rätt respektabel ut. Fatta vilket triumfkort om hon går på dejt.
Kille: Så, beskriv dig själv lite kort.
Tjej: Gillar att läsa böcker, shopping, är kapten i svenska kråkätarsällskapet och vi är ett gäng som träffas 3 april varje år och käkar kråka, så håller jag på med aerobics samt missar aldrig ett avsnitt av "Lost". Du rå?

Annica: Jag har någon slags idé om att de har limmat fast underdelen av näbben på en fingerborg, och överdelan på en annan. Sedan får gästen trä på en fingerborg på tummen och en på pekfingret och sedan använda det behändiga redskapet i stället för bestick.

David: Vad lånade han för bok? Säkert något med snusk i.

2008-04-04 @ 10:01:42
Postat av: Annica

Gran: Det här låter mer och mer black metal.

2008-04-04 @ 13:59:27

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0