Dolph

Det ska vara Dolph, Dolph, Dolph. Facebook-grupper som kräver mer Dolph. Aftonbladet gör Dolph-pins (lugna er, Anna har redan dragit delfinskämtet) och sätter en pappfirgur i skala 1/1 på redaktionen. Mammor drunknar i Dolphs leende, pappor går ut i garaget och slår sönder plankor och ljuger för grannen om när det skallades sönder is med bara pannan. Barnen undrar om "Rocky IV" finns tecknad och familjernas husdjursnyförvärv de närmsta två månaderna kommer döpas till Dolph. Laberador, marsvin, papegoja eller fisk. Det spelar ingen roll, gynnaren ska heta Dolph.

Vars var alla dessa Dolph-fans när han lanserade alla sina actionfilmer? Det ska jag säga er - de satt i arslet på Colin Nutley och myste till "Änglagård 2" och sådan skit! Hade Dolph fått den respekt han alltid förtjänat hade hans rullar varit kassakor på svenska biografer alla dessa år från mitten på 80-talet och framåt. Visst hade de flesta av hans filmer manus och regi ihopfifflade med lilltån av en skumraskproducent boende i husvagn strax utanför Hollywood - men Dolph var alltid extremt bra, vilket lyfte rullarna till vad som borde varit biofilmsstatus. Men på grund av svenskarnas nonchalans gentemot Dolph blev det i stället direkt till video där några tusen pers hyrde filmerna.

Ja, jag och mina vänner hyrde alltid alla Dolph-rullar. Vi har alltid supportat. Vi spottar på alla kappvändande fejkfans som inte har en aning om Dolphs riktiga storhet.

Vad gjorde alla dessa Dolph-fans för honom 1993? Själv köpte jag kanonfilmen "Joshua tree", njöt och hyllande Dolph. Filmens selling point på omslaget: "Den jagade har blivit den som jagar. Ingen kommer att skonas. Våldet har inte längre några gränser...". På baksidan citeras Dolph: "Jag ger folk vad de förväntar sig av mig - tuff action och hjältedåd!". En rykande rulle med snabba vrålåk och blixtrande skjutscener, inte långt från John Woos genialitet. Se den! Och kom ihåg att Dolph är en seriös skådespelare och ingen schlagerclown. Därmed inte sagt att Dolph var en pajas i Melodifestivalen. Han var fantastisk! Men fan att det ska till en medioker musiktävling för att folket ska falla ned på knä, när han gång på gång under årtioenden bevisat vilken kung han är.


PS: I kväll spelar Dolph plattor på Noppes, en exklusiv stia som är så hemlig och überklassig att man behöver lösenord för att ens släppas in på hemsidan. Hoppas Dolph inser att läppslickarna på plats är syltgrisar. DS.

Kommentarer
Postat av: Jenny

Jonas = true

Alla andra, inkl jag = posörer



Jag skäms över bilden. Den är ett hån mot dig Jonas.

2010-02-10 @ 19:40:55
Postat av: Parne

Jösses. Som en fåntratt brukar säga. Hit med splitten, som jag brukar säga.

2010-02-10 @ 19:48:19
URL: http://idiotensparad.blogg.se/
Postat av: Gran

Jenny: Men du har väl alltid respekterat Dolph? Jag trodde vi var vänner.



Parne: Den enda splitt du kan få av mig är Lasse Holm/Arja Saijonmaa "Hjältarna från havet".

2010-02-10 @ 19:59:41
Postat av: Dagger Deb

"Läppslickare" och "syltgris" är de roligaste sakerna Kentha någonsin hittat på.



Dolph ftw! Hans sommarprogram var helt fantastiskt. Och han har varit ihop med Grace Jones, så man har väl alltid vetat att han har haft koll på var skåpet står etc. Man är väl ingen syltgris.

2010-02-10 @ 21:52:07
URL: http://switchbladesisterhood.blogspot.com/
Postat av: Honk honk

Guldrullen Men of War får man ju inte tappa bort.

Höjdpunkten är ju när Dolph plockar upp ett Carl-Gustav pansarskott och säger nått i stil med "Dö era jävlar" på svenska mitt under en eldstrid.

2010-02-11 @ 00:18:57
URL: http://www.imdb.com/title/tt0110490/
Postat av: Anal Elf Kid

Dolph är Sveriges svar på Rutger Hauer. Fast sämre skådis.



Jag räknar stenhårt med att det vinnande bidraget i svenska melodifestivalen tar med Dolph som scenartist när det är dags för finalen i Oslo. Ryssarna hade ju Plusjenko åkandes runt i en liten balja så det är inte mer än rätt att ta vår internationellt mest kände svensk och låta honom fortsätta krossa is och banka brädor. Om man nu VILL vinna dvs.

2010-02-11 @ 00:41:34
Postat av: Hellgay

Jag håller fullständigt med dig läckerbit! Media fattar ingenting. Dolph har ju alltid varit den läckraste av män! Nu passar det minsann att göra reklam för Command performance på aftonbladet-tv http://www.aftonbladet.se/webbtv/noje/article6574938.ab. Fåntrattar och trendgrisar. Nä, hor och snusk det är vad det är. Som Vera Bengtsson skulle ha sagt. Allt väl annars?

2010-02-11 @ 10:49:39
Postat av: Maja

Ær det inte vældigt svenskt?

2010-02-11 @ 11:16:46
URL: http://mcaria.blogg.se/
Postat av: Patricia

åhhh, nicke-nyfiken'1 så söt!!

2010-02-11 @ 11:20:14
URL: http://superninja.blogg.se/
Postat av: dissteffe

Fast ordet "syltgris" var det väl gamla Sika Äpärä som uppfann/gjorde känt?

2010-02-11 @ 14:30:01
Postat av: Gran

Hellgay: Jaja, allt är fint som snusk.



Dissteffe: Antagligen, Kentha är ett sant geni och sådana kan sno och komma undan med det.

2010-02-11 @ 14:38:20
Postat av: Ebichu

DSH kallar mig 'min lilla syltgris'. Jag har alltid trott att det var en kärleksbetygelse :(

2010-02-11 @ 14:49:30
Postat av: Per B

Fan vad rätt du har. Jag har också Joshua Tree på VHS. Men bäst är nog i Showdown In Little Tokyo när Brandon Lee utbrister, just innan en eldstrid; "In case we don't make it, I want to tell you, you have the biggest dick I've ever seen."

2010-02-11 @ 15:02:21
Postat av: Gran

Patricia: Här är mer Nicke:

http://granvik.blogg.se/2007/november/nicke.html



Och så lunchboxen:

http://granvik.blogg.se/2008/november/dismember.html

2010-02-11 @ 15:02:43
Postat av: Gran

Per B: Haha, tack för att du påminde mig om den fantastiska repliken!

2010-02-11 @ 15:11:52
Postat av: Ivan

He only speaks English four times in the film:



[To Apollo], "You will lose."

[during victory speech], "I cannot be defeated" "I defeat all man." (cut) "Soon... I defeat real Champion." (cut) "If he dies, he dies."

[To Rocky], "I must break you."

[To Rocky], "To the end."

2010-02-12 @ 01:11:15
Postat av: K

Inte fan har jag fått ordet "syltgris" från nån jävla tidning. Förmodligen är det nån polare som myntat uttryckt för massa år sen, men nån tidning är det inte ifrån.

2010-02-12 @ 07:15:14
URL: http://regnavrede.blogspot.com/
Postat av: a

klart att syltgris är från sika äpärä

2010-09-13 @ 19:16:37
Postat av: qwe

Syltgris är definitivt från Sika Äpärä, men Dolph är kungen...

2011-11-25 @ 21:27:32

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0