Kulturskymning

Jag får mejl:

"Ny politisk satir. För publicering på kultursidan.

VALSATIR AV IODINE JUPITER

HÄXKONSTER OCH VOODOO INFÖR VALET
Ett samtal jag av en händelse råkade höra en kall och blåsig natt på kyrkogården:

POLITIKERN: Du kanske undrar vad vi gör med de döda?
VÄLJAREN: Ja, det gör jag verkligen.
POLITIKERN: Vi återuppväcker döda socialdemokrater för att få fler väljare till riksdagsvalet. Gräv upp liket efter en partivampyr och tryck på magen, så strömmar friskt blod ur munnen. Liket är då väl bevarat och du kan göra vad du vill med den döda kroppen.
VÄLJAREN: Menar du sex och sånt?
POLITIKERN: Utnyttja, penetrera, skövla! Gör vad du vill. Bara du får dem
att rösta på oss i valkampanjen.
Bleka och med uppspärrade ögon samlas de vid valurnorna. De kallas zombies. De kommer med utsträckta armar. Snart ska de välja parti.

iodine Jupiter har skrivit fem verk för Radioteatern, tre böcker. Nyligen kom satirsamlingen Fuck around the clock. Boken handlar om Sverige.

Boktrailer på: www.iodinejupiter.com"

***

Orimligt.

Nisse på Dagens Bok - du är rimlig.

"Ångestens svar på Thomas DiLeva (fast sämre)

'Det falska paradiset' av Iodine Jupiter är en exposé över hans egen bräckliga ofullkomlighet, vilken han förgäves söker dölja bakom kvasimystik och pseudosatanism.

Tyvärr är både det språk han använder och de litterära kopplingar som återfinns i denna vår tids pinsammaste diktsamling i stort sett identiska med de man kan hitta i svarta anteckningsböcker längst ner i byrålådor i miljoner pojkrum där gråtmilda fjortonåringar sörjer sin egen medelklassuppväxt och sminkar sig som lik för att chocka sina niotillfemfarsor och curlingmorsor i ett missriktat pubertalt uppror mot ingenting.

I en fotnot skriver han: 'Mina fans vet varför jag har ett kors tatuerat under vänster fot. De vet vad jag trampar på. Den korsfäste industriledaren, vad trodde du?' I dikten 'Djävulselixir' kan man läsa följande:
lilla flickan zombie
du lever i en farlig närhet
till dem som hemsökts
av ett obotligt ljus

televisionen är din enda vän

Klyscha, på klyscha, på klyscha. Personligen tycker jag lite synd om Jupiter för att han har skrivit, och dessutom publicerat, något så obeskrivligt genomdåligt som det här. Han förstår troligtvis inte ens att det leder till att han blir för estradpoesin vad Vanilla Ice är för hip-hopen. Ett sår som inte vill läka.

 

Utöver boken, som i sig är ett litterärt självmord, bjuder Jupiter på en ’Bonus-DVD’ och vad ska man säga? Tack? Ja, tack Iodine Jupiter, för att vi fick alla farhågor besannade. Killen har mer komplex än en busslast åttondeklassare. Han har Marilyn Manson-komplex och Joakim Thåström-komplex och Rob Zombie-komplex och djävulsdyrkarkomplex och snälla Jupiter, väx upp. Jag känner femtonåringar som har kommit längre i sin personliga och litterära utveckling.

 

Trots att både skiva och bok är bland de mest förutsägbara, platta och klichérika som någonsin visats för en större publik så har det en poäng. Det hela är väldigt roligt. Inte på ett medvetet vis, men det är klockren lyteskomik från första sidan. Som till exempel i dikten 'trollkarl':

söndagsbarn
född den 13e
mot min vilja

skapad att bevittna
mänsklighetens fiasko

Eller i himmel över zombie:

i den koagulerade gryningen
samlar vi ljuset från en ny sol
vid foten av månberget
drömmer zombie bort med stjärnsystemet
mot sina axlar

Vi skrattade gott hela familjen.

Ni får inte tycka att jag har varit för hård mot Jupiter, jag kan försäkra er om att jag verkligen har försökt hitta något positivt att säga om antingen 'Det falska paradiset' eller Iodine Jupiter, men det har varit omöjligt.


Nisse N Brundin"


iodine Jupiter


Kommentarer
Postat av: Josefsson

Jonas, varför undanhåller du information om att du och jag var på releasekalaset för just precis den boken?

2010-09-14 @ 07:48:10
Postat av: Gran

Den svenska avundsjukan.

2010-09-14 @ 09:28:51
Postat av: Ebichu

Herr Jupiter försökte en gång ragga upp mig på Söders Hjärta, och när jag sade som det var ("once you go riskkapitalist, you never go back) så verkade han moraliskt kränkt av min dåliga smak.



Det är ett fint minne.

2010-09-14 @ 11:29:08

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0