Nicke

Tänkte passa på att avslöja en mörk hemlighet. Oväntat varma känslor har uppstått. För Nicke Nyfiken. 

Till min stora förvåning, och förgrymmelse, har jag upptäckt att den tecknade lilla apan har tagit plats i mitt hjärta. Jag viftar vanligtvis irriterat bort figurer som ska vara gulliga. Mumintrollen ska eldas ihjäl, Nalle Puh ser jag gärna i ett syrabad tillsammans med svinet Nasse och inte ens Lilleskutt skulle undkomma ett yxmord om det var upp till mig. Men Nicke Nyfiken är alltså otroligt gullig.
 
När Nicke hamnar i besvärliga situationer och gnyr och får hängmun tycker jag verkligen synd om honom. Trots att man vet att det ordnar sig till slut blir jag lite ledsen när Nicke blir förtvivlad över att ha hamnat i trubbel. Sedan när Nicke exempelvis samlat ihop alla kaniner han råkat släppa ut ur buren* och blir glad igen, då blir jag också glad.  

Jag vet att det är oroväckande att min topp tre-lista på bra tvprogram just ser ut så här:
1. Plus (typiskt program för pensionärer och ekonomiskt lagda småbarnsfamiljer)
2. Deal Or No Deal (Martin Timell som programledare, det säger egentligen allt)
3. Nicke Nyfiken (tecknat för rätt små barn om busig och gullig apa) 

Men allt står inte rätt till i Nickes värld. Trots att Mannen Med Den Gula Hatten till synes verkar snäll med Nicke är jag klart orolig. Man får nämligen aldrig se vad som händer i hans lägenhet om nätterna.

Mannen Med Den Gula hatten verkar ha ett dunkelt förflutet. Till att börja med är det underligt att han aldrig uppger sitt namn. Och han verkar inte ha kontakt med några kvinnor. Däremot kan han när som helst  ringa upp ett barn som heter Bill och ser ut att vara 11-12 år och be om hjälp för att i nästa avsnitt få påhälsning av Rick i ungefär samma åldersgrupp. Jag förstår inte riktigt hans relation till dessa barn.  

Jag sticker inte under stol med att jag misstänker att Mannen Med Den Gula Hatten tar på Nicke på ett otillbörligt sätt när kamerorna inte är närvarande. Jag tycker mig ibland se ett visst vemod i Nickes ögon, som nog inte borde finnas hos en oskyldig liten apa.
 
Ett drömavsnitt vore ett när Nicke gör uppror mot Mannen Med Den Gula Hatten. Kanske slår ned honom, säljer hans gula bil och sticker till Sverige för pengarna. Han skulle lätt få bli en redaktionsapa här på kontoret. Stoppa in Robbans hår i faxen, ta över luren när telefonförsäljarna ringer, sätta upp Mannen Med Den Gula hatten på vår Rättshaverilista** och mycket annat. 

Du är välkommen Nicke! 

* intill Mannen Med Den Gula Hattens lantställe bor en granne som har kaniner som Nicke bara får klappa under överseende av grannen, men Nicke är ju inte den lydigaste eller smidigaste apan i klassen
** Christoffer har tagit initiativ till en ombytlig doktirn där folk och fä listas som på något sätt bidrar till en sämre värld, ofta (men inte alltid) kopplat till vårt arbete.




Nicke Nyfiken sänds på SVT1 måndagar kl 18.00

image3

Kommentarer
Postat av: David

Du har producerat en fullgod analys av Mannen Med Den Gula Hattens tveksamma natur. Om man ser på honom noggrant ur vissa vinklar kan man se en skarv vid hakan, som om han bär en latexmask av något slag. Därtill är Hattmannens röst ständigt tillgjord och förställd. Detta kan bara innebära en av två saker:

1) Mannen Med Den Gula Hatten är bara ett skal, en cover-up för något sedan tidigare känt äckel inom barn- och apkladdarranschen. Behöver jag ens kommentera att en viss förvirrad popstjärnas plastiga hudfärg stämmer väl överens med det gula asets?

2) Han är en jävla lajvare.

Lösningen i bägge fallen är döden.

2007-11-20 @ 16:12:03
Postat av: Gran

Du har fan rätt - Mannen Med Den Gula Hatten är sannolikt Michael Jackson!

Nästa gång du kommer till storstan lobbar jag för att vi går och hyr långfilmen "Nicke nyfiken" som utkom förra året och se den tillsammans.

(saxat från nån suspekt hemsida)
Handling: Mannen med den gula hatten träffar en liten apa i djungeln när han är där för att leta efter en staty som muséet han arbetar för ska ställa ut.
När mannen ska återvända hem följer Nicke efter honom och hamnar i storstaden där det finns många äventyr för en nyfiken liten apa.

Positivt: Supergullig film med vackra bilder och bra musik. Nicke är den sötaste apa jag har sett!

Negativt: Filmen är lite mer för barn än för vuxna.

Röster: Frank Welker, Will Ferrell, Dick Van Dyke, Drew Barrymore, David Cross (Frank Welker, Andreas Nilsson, Hans Wahlgren, Helen Sjöholm, Johan Ulveson.) m.fl.

Regi: Matthew O?Callaghan.

2007-11-20 @ 16:51:42
Postat av: Annica

Jag ser också Deal or no deal, fattar inte varför. Jag hatar Martin Timell. Min teori är att han och Rickard Sjöberg är prototyper i en kristen komplott. Att de typ stöpts som händiga och klämkäcka svärmorsdrömmar för att föröka sig med så många kvinnor som möjligt och skapa avkomma som ser ut som Runars och Carolas unge Amadeus. Denna avkomma har sedermera växt upp till Idol-Ola, Idol-Danny mfl. En armé i bästa Childen of the corn-stuk i görningen. Eventuellt är Ernst Kirchsteiger och Kobras Kristofer Lundström biprodukter från den kristna fabriken som blev för fjolliga och såldes till SVT's kulturprogram.

Jag vet inte hur Deal or no deal passar in här, men jag ska ge det en ordentlig funderare. Det är underligt stimulerande, rentutav onaturligt fängslande.

2007-11-20 @ 19:31:29
Postat av: Gran

Annica: Ja, Timell är vidrig. Hur kan han vara så populär? Hur kan svenska folket se in i Martins fiskögon och se pondus, charm och upptåg?

Jag kommer att tänka på George W som efter ett möte med Putin sa nåt i stil med "jag såg in i hans ögon och kände värmen och medmänskligheten". Hallå - Putin har kanske den ondaste och kallaste blick näst efter Regina Lund!!!

Svenska folket är en oroshärd.

2007-11-21 @ 10:42:06
Postat av: Boman

Hahaha! Klockrent inlägg. Har du läst "Spermaharens" Mannen med den gula hatten - FAQ?

2007-11-22 @ 13:56:45
URL: http://steveaustin.bloggspace.se
Postat av: Gran

Har "Spermaharen" hemma men har inte lustläst den och kan inte minnas Mannen Med Den Gula Hatten FAQ. Måste kolla när jag kommer hem!

2007-11-22 @ 14:11:34
Postat av: 138

fyi: martin timells bror har en gigantisk penis. han ska nog upp på kontoretrs kuklista (ja, vi har även en sådan) där vi listar stora snasar i ropet.

2007-11-22 @ 17:09:46
Postat av: DJP

http://www.tuppjuck.com/images/bildbiblioteket/33cd28d46cf859d8301ae0c52e2a8cc4.jpg

2007-12-11 @ 16:24:53
Postat av: Gran

Josefsson: Jag förstår inte kopplingen. Nicke Nyfiken är ju för fan ingen ironisk, humanitär skämtapa.

2007-12-13 @ 13:47:37
Postat av: Josef

Men fan då, länken funkante.

2007-12-16 @ 10:43:42
Postat av: Pär

http://www.crazydogtshirts.com/servlet/Detail?no=678

2008-03-10 @ 12:40:12
URL: http://www.myspace.com/relentlessgrind

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0