Skitbra

Vitryssland. När man smakar på det ordet tänker man orange revolution (eller var det Ukraina?), dålig hy (eller var det också Ukraina, han politikern som fick plytet syrat till följd av en lömsk förgiftning?) och ishockey. Sweden - Belarus: 3 - 4.

Vad man kanske inte tänker på är att landet har en gedigen skogsfantasyinspirerad black metal-scen. Svartby har slagit ned sin bopåle här på redaktionen. Titeln på gruppens nya cd "Kom i min kittel" (SMP/Sound Pollution) lämnar inte mycket till fantasin för Larry Flynt-supportern. Desto vildare drar ens fantasi igång när man spanar in låttitlar som "Solnedgång Över Träsk" och "Julen Av Vedergällning".

Killarna - däribland Hök (gitarr), Giftsvamp (keyboards, clean vocals) och Somna (trummor) - sjunger alltså på svenska fast de är ifrån Vitryssland där budgeten för svenskalektioner sägs vara begränsad. Sannolikt har de lärt sig all svenska de kan från kollegan Finntroll i Finland.

Ett par citat:
"Öppna den dörren av ek. Stig in och hälsa min katt. Kvasten vilar, står stilla. Det snöar ute hela natt" (från "Kom i min kittel")

"Bara ostlika månen är min vän i natt. Och vinden delar min gapskratt!!!" ( från "Flykt över sömnigt land").

När man kollar in Svartbys hemsida http://www.svartby.com ser man att de tidigare släppt skivan "Tomte". På den hittar vi bland annat låtarna ""Groda, ryttare", "Tomte" och "Hemska Små Båtar".

Kommentarer
Postat av: Linnéa

Ha ha ha. Kom i min kittel. Jag och D gjorde varsin lista på de sämsta länderna en gång. Vitryssland var solklar etta på min.

2008-01-25 @ 14:12:58
Postat av: David

Jag såg promon ligga där, gäckandes, på skrivbordet. Men vågade inte kommentera på grund av risken att någon er två genier med det samma utbrister "Du ska recensera den!"

2008-01-28 @ 05:46:51
Postat av: Gran

David: Du tror du kan komma undan, men du tror fel. Du ska ska recensera den. Och ge den gott med betyg, annars ska du köras på av hemska små båtar.

2008-01-28 @ 09:43:22
Postat av: DJP

Hemska små båtar!!! Alltså jag skrattar så jag får magont.

2008-01-28 @ 13:42:03
Postat av: Tomte

DJP: Christoffer försöker sälja in Svartby till nästa nummers Soundcheck. Lär ju bli en topplacering..

"Groda, ryttare" är också fantastiskt roligt!

2008-01-28 @ 13:59:50
Postat av: Jonn

Svartby i Soundcheck, sedan kan himlen falla ner över mitt huvud (som Asterix hade sagt).

2008-01-28 @ 15:03:00
Postat av: Larry från Tibet

Sedärja, då var den slagen, "Kill, fuck, die" som bästa låt/album/get-titel genom tiderna. Ny etta: Groda, ryttare.Grattis Groda, ryttare. Det var välförtjänt!

2008-02-04 @ 05:33:32
Postat av: Rune

Den oranga revolutionen var i Ukraina, inte Vitryssland. Vitryssland har inte haft någon revolution sedan nuvarande president Lukasjenko tillträdde i mitten av nittiotalet.

2008-02-08 @ 20:14:36
Postat av: Calle

Tänkte bara vara jävligt dryg...I bandhistorian står det att de är från Sankt Petersburg (Ryssland alltså).

För övrigt finns i min hembygd en närmast legendarisk bandyprofil som heter Torhall på äkta, som sångarn dårå. komik +50%.

2008-02-09 @ 13:08:46
Postat av: Björn

Inledningsvis tyckte jag inte att det var kul, eftersom jag inte trodde att det var på riktigt. Men när jag såg "Groda, ryttare" och insåg att these boys mean business, så bröt jag ihop fullständigt! Hahahaha.

*Hemska små båtar*

2008-02-10 @ 11:57:35
URL: http://svetsern.blogg.se
Postat av: Anders Berg

Jag tror INTE att de är från vare sig Ukraina eller Vitryssland! Det måste vara ett skämt! Fast å andra sidan tog ju en del Sportlov på allvar...

2008-02-16 @ 16:59:24
Postat av: Gran

Anders: Precis, de är från Ryssland. Och de skojar nog inte. Som jag förstår det finns det inte humor i Ryssland.

2008-02-17 @ 15:58:21

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0