Catch me if you can

Intressant inslag på Kulturnyheterna i går kväll. En punkfestival i Linköping har promotats med en affisch där man ser någon lirare (Profeten Muhammed, jag ser nog att det är du trots att man photoshopat bort största delen av skägget) leka tatten med Jesus. För att fördröja sin efterföljare - trots att denne faktiskt sitter fastspikad - kablar Muhammed ur sig med Jesus nylle i sikte.

Vad som kan tyckas vara upprörande med bilden är att gudasonen på korset ser ut att gapa hungrigt. Men man fattar ju hur han tänker: "Vatten blir till vin. Bajs blir till mandelkubb".


Festivalen ska äga rum på kommunsponsrade kulturhuset Skylten. Linköpings kommun beordrade total nedmonterning av affischerna - utan att ens ha sett hur de såg ut. Folk hade klagat, det räckte.


Kommunala tjänstemannen Stina Bond:

- Jag hade fått den beskriven för mig, och tyckte att den lät äcklig.
Att det skulle röra sig om censurering tillbakavisar hon.
- Jag ser det inte som censur, utan som att ta ner en olämplig affisch.


Kan någon vara vänlig att förklara för Bondbruden att om någon (Staten, Kommunen, Gröna Trollet) kliver in och beordrar nedtagning av affischer på grund av att motivet inte tilltalar deras smak så handlar det om censur.

image19


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0