Allt Om Mats

Det hela börjar med att jag reagerar på en detalj i en annons i Close-Up #104:


Alla vet att det rör sig om skitfilmer när de svenska distributionsbolagen lyfter fram citat och betyg från marginella svenska medier* eller utländska filmtidningar.


Därför blir jag väldigt misstänksam när jag ser att de som lanserar vinet Casillero del Diablo rotat riktigt långt ned i mediaavgrunden innan de hittat någon som skrivit positivt om sitt vin. Den där Håkan Larsson i Täby Danderyd Tidning måste vara en förortsalkis som skriver vad som helst för en låda gratis rödtjut, konstaterar jag nyktert.

Googlingen "Håkan Larsson" + "Täby Danderyd Tidning" resulterar i endast 9 träffar. Den här killen sitter på avbytarbänken. Täby Danderyd Tidning publicerar en text i halvåret för att slippa hans tjat.


Trots att Håkans recensioner inte publiceras jätteofta är kostnaden att förse honom med en jämn ström alkohol, i sammanhanget, väldigt blygsam. För när hans texter väl letar sig genom tryckpressen rör det sig alltid om citatvärda grejer som man kan blåsa upp i annonskampanjer.

Håkan är vindistributörernas säkra kort. Han är inte opålitig, som de andra. De som har råd att köpa eget dricka om det skulle behövas.

Håkan Larsson (på riktigt):


Men det är tur att man är grundlig. Det korrupta suparsvinet Håkan Larsson visar sig i själva verkat vara en seriös aktör inom den svenska vinrecensionsscenen. Håkan har nämligen chefat för moderskeppet inom svensk mat- och vinjournalistik.


Ett utdrag från en artikel publicerad i Aftonbladet den 15 oktober 1998:

"Hur känns det att dricka sur disktrasa?
Allt om Mats chefredaktör Håkan Larsson vet.
- Beyaz är ungefär lika pissigt som det brukar, säger han.
Tidningen har för 27:e året testat hela Systemets vinsortiment.

De fem herrarna i Allt om Mats testpanel satt i tre veckor i augusti och testade 1 600 viner.
- Det blev 80 till 100 viner om dagen. Vissa dagar var kämpiga, när vi tröskade mycket halvtorrt vin i 50-kronorsklassen, säger Håkan Larsson.
- I år fick jag dessutom tennisarm av vinprovningen. Det var för intensivt ett tag, skrattar han
."

Detta är alltså bara en del av artikeln. Vill ni läsa allt vad mannen som hade tennisarm på grund av alkoholdrickande redan för tio år sedan hade att säga, klicka här.


Själv har jag nu funderingar på att starta magasinet "Allt om Mats Nyström". En dummy av omslaget till nummer sjutton kommer här:



* Undantaget som bekräftar regeln är "Sherdil", som handlar om Sanna (spelade av "Fucking Åmål"-stjärnan Rebecka Liljeberg) som räddar Arabhingsten Sherdil från slakt. Omslaget till den svenska hästactionrullen basunerar ut att filmen erhållit 4 av 5 jordgubbar i Lilla Aktuellt. Det är den värd.


Kommentarer
Postat av: Josefsson

Hahahaha! Jag garvar ihjäl mig! 1600 viner på tre veckor. Alkoholism maskerad som vinprovning. Helt sjukt kul.

2008-09-17 @ 20:23:32
URL: http://svullbuk.blogspot.com
Postat av: Gran

Josefsson: "Beyaz är ungefär lika pissigt som det brukar, säger han"



Jag gillar att Håkan, som förmodligen vill framstå som seriös finsmakare av vin, använder sig av klockrent a-lagstugg.

2008-09-17 @ 20:38:22
Postat av: Sörling

Hahaha, fantastiskt inlägg.

2008-09-17 @ 22:17:24
URL: http://www.sirling.blogspot.com
Postat av: 138

Än har jag mkt att lära om bloggandets sköna konst.

2008-09-17 @ 22:38:36
URL: http://canthateenough.blogspot.com
Postat av: David

Det här ersatte helt effektivt de sex timmarna sömn jag gått miste om i natt.

2008-09-19 @ 12:27:52
URL: http://smektavvombater.se
Postat av: David Snusgrop

Underbart!

2008-10-16 @ 14:44:37
URL: http://metalbastard.blogspot.com
Postat av: Elin Nyström Barn till Mats

Jag tycker du ska skappa ett Mats nyströms magasin!! :P haha

2010-12-03 @ 11:17:03

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0