Grabbpoesi

Så var det äntligen dags för Annicas rapport från Grabbpoesin på Stadsbiblioteket:

Med blandade känslor glider jag i kvällens outfit och alterego: den kulturella white trash-vampen. Ett svart fodral träs på, med för synlig röd bh under. Ett fult rött lackskärp, tigerstrumpbyxor och röda lackskor. Blå ögonskugga och en buskig kulturknut.


På spårvagnen in till stan möts jag av fängslade/äcklade blickar och känner att flertalet lokaltrafikanter troligen inte ser skillnad på en kulturell vamp och en gängse prostituerad. Lyckan är dock gjord när jag finner segregerad poesi på spårvagnssätet framför mig. Jag beslutar mig sedermera för att integrera dessa ord i min egen dikt för kvällen.


Klockan är 17.23 när jag anländer till arenan. För tidigt för att infinna sig, men precis i tid för en förberedande rökig whisky på ett manligt/kulturellt ställe. Jag väljer teaterbarens högborgerliga säte för ändamålet. Redan i baren blir jag avslöjad som av låg kulturell rang. Jag glider belevat fram till en bräseradlax-korpulent kvinna i strikt serveringsdress och ber om en rökig whisky.


- Alla våra whiskysorter är rökiga, snäser hon.

- Jaha men ge mig den rökigaste då, matchar jag.

- Det går inte att säga så, de är rökiga på olika sätt, biter hon tillbaka.

- Ge mig vad som helst då, muttrar jag och ligger därmed på finkulturell rygg med blottad strupe.


Kvinnan häller upp något skotskt med en triumfant snäsig min och jag går och sätter mig. Whiskyn sticker i ögonen och smakar som en finsk tjärpastill.


Jag börjar författa min grabbpoetiska dikt. Till min stora glädje finner jag Napalm Deaths spellista från Birmingham-giget förra helgen i mitt anteckningsblock och bakar in två låttitlar i spårvagnslyriken:

"Fallacy dominion

No homo gubbe med liten balle

Angered

You suffer

Hihi

Åsna

Time to cross the fire now!"


Klockan är 17:53 och det är hög tid att släntra ner till kvällens höjdpunkt. Vid ingången till biblioteket står Johan Pollnow och röker. Jag blir lite pirrig i magen. Han är givetvis mindre än vad man tänker sig.

På tredje våningen bland lyriken sitter ett trettiotal toviga bohemer och peppar lågmält. Jag lyfter in en stol bland dem och försöker förtränga en dålig smak i munnen. Det luktar en blandning mellan salami och myskig herrdoft. Många män är faktiskt på plats. De kramas och säger "Tja Jonas" och dylika saker.

Jag noterar att den sedvanliga manliga ryggdunken kommer först mot slutet av kramarna, inte i en inledande fas av omfamningen som den gör i mer traditionellt manliga, ickepoetiska sammanhang. Grabbpoesins stilkod kan sammanfattas i delvis uppknäppta farfarströjor, rufsigt hår och kulturbrillor.


Framför mig sitter en lång, blond man med ett förväntansfullt ansiktsuttryck. Han bär karaktären av en myskristen barfotahunk och jag förstår snart att han är grabbpoeten Pontus - först ut att läsa.


En mustaschman vänder sig mot Pontus och frågar om han inte ska gå upp till den lilla scenen, som utgörs av en minimal friyta och några bokhyllor med ett snett plyschskynke som dekoration.

- Fan vad stealth att sitta i publiken och läsa, vräker mustaschen ur sig.

- Ja, jag tänker ofta det, säger Pontus och går fram till "scenen".

Pontus dikter är tragiska ordsamlingar om, som jag förstår det, kroppsliga organ, naturen och hans flickväns oro inför att bära hans barn.


Bästa citat "Bortom universums bukhinna rasar stjärnbränder".


Pollnow är i detta skede mer än lovligt nervös. Han är näste man att bemästra hörnan och han stryker konstant sin tjocka kalufs åt pannans ena sida. Han ser ut som en rar typ-A poet i sin illasittande huntandsmönstrade kavaj, sina urtvättade ungkarlsbyxor och uppsnofsade arbetarkängor. Han går fram och börjar med att dricka jättemycket vatten. Sedan följer en serie av dikter som alla är inspirerade av Pollnows resa i Indien, "mellan Calcutta och Nepal" för att vara mer exakt.


För oss som tagit del av ypperliga "Undulaten" blir prosan en besvikelse. Den är trist och rentav småhipp på sina ställen, med ord som "brillorna".

Bästa citat: "Han slickar i sig deras frisyr"


Åhörarna kommenterar grabbpoeternas verk med lätet "mmm" vilket tycks igenkännande/instämmande men förefaller helt ologiskt då inget som läses upp är konkret, väsentligt eller i närheten av substansfullt. Många sitter med sina huvuden nedböjda mellan knäna. Jag försöker gissa om de gråter eller sover men finner inget egentligt svar.


I detta skede börjar jag faktiskt ifrågasätta mitt eget existensberättigande och den dåliga smaken i munnen är omöjlig att ignorera. Jag inser att min utklädnad och mitt uppdrag inte i närheten räcker för att berättiga min närvaro i lokalen. Jag kan känna min självaktning lösas upp i molekyler. Men precis när jag banat en mental flyktväg mellan stolarna och de tjorviga frisyrerna hörs plonkanden i glas, mänskliga ylanden och ihåliga trummor bakom bokhyllorna. Hela helvetet skrider in.


Jag kan inte med ord beskriva det som sedan spelar upp sig framför mig. Jag vet inte om jag ens skulle kunna rekonstruera det med sådana där terapidockor för barn som blivit utsatta för övergrepp. Som tur är hade jag med mig en kamera.

Sug på citatet "En igelkotts skräckdans - upprörda ljud. Framtiden knycklar ihop sig över våra sår" och titta på kortet nedan.


För er som fortfarande vill att jag ska integrera mig med poesimännen efter detta; far åt helvete. Jag manövrerade mig kallsvattig därifrån, köpte en massiv portion mos på närmsta grillkök och gick hem och skakade i soffan.

ANNICA HEDBRANT


Kommentarer
Postat av: Staffan

Men för helvete! Vill du ha liknande poesi rekomenderar jag "Förlåt" av poesikollektivet E103. Finns att tillgå på alla större biblioteks magasin. Låna aldrig under eget namn...

2009-02-08 @ 20:56:11
Postat av: Gran

Staffan: Framgår det inte med all tydlighet att Annica inte vill ha liknande poesi?

2009-02-08 @ 23:38:37
Postat av: Astarot

Jag vill nästan be om ursäkt för att min röst förde dig till detta mål. Det verkade tom överträffa mina vildaste kvasibarnsfantasier, fast samtidigt uppfylla dem.

Tack för en fin reseskildring

2009-02-09 @ 00:15:03
URL: http://bloodred.se
Postat av: Staffan

Gran: Jo kanske. Eller så ljuger hon. Men det kan vara som en bilolycka: läskigt och jobbigt men man måste kolla ändå. Eller som idol! Hur många skäms inte ögonen och andra organ ur sig under de inledande avsnitten men måste kolla ändå? Gömma-sig-och-kvida-pinsamt. Pinsamt så det gör fysiskt ont. Eller är det bara jag?

2009-02-09 @ 00:39:00
Postat av: Jannati

Nä men, näää. Vad GÖR de på sista fotot? Lajvar de insekter med varsin bongotrumma medan någon sitter i hörnet och lajvar ett träd?



Man blir vimmelkantig bara av att se på stillbilden, jag kan inte ens tänka mig skräcken som uppstod när Annica befann sig på plats och tvingades samla sig tillräckligt för att rycka upp kameran innan flykt.



Vi som röstade för detta är inte ett uns bättre än asen i riksdagen som röstade emot förbud mot tidelag.

2009-02-09 @ 01:03:49
URL: http://www.smektavvombater.se
Postat av: mugabe

Hörrö, Jannati. Kannibalism är inte heller förbjudet i lag. Tycker du det är ok, va? Att äta sina medmänniskor? Sätt det i relation till att bonka en tax eller en igelkotts skräckdans.

2009-02-09 @ 01:16:29
Postat av: Annica

De lajvade fram alla ohygglíga ting man kan föreställa sig. Och som sagt smög de fram som ett luciatåg bakom bokhyllorna, under konstiga ljudformer. Till och med Pollnow såg beklämd ut.

2009-02-09 @ 02:20:57
Postat av: Anal Elf Kid

Det här luktar Stora Journalistpriset lång väg.

Annica, du är min idol, på riktigt.

2009-02-09 @ 02:43:06
Postat av: Annica

...då Anal Elf, är det värt allt illamående.

2009-02-09 @ 05:26:50
Postat av: NCF

Tidelag? Vaddårå? Ska man inte få ligga med sin egen mat eller?

2009-02-09 @ 10:59:07
Postat av: The Librarian III

jag skrattade högt till sista bilden, den säger allt och lite för mycket.

tycker dock du kunde skrivit ner de kultiverade pojkmännen lite mer, nu var det i mitt tycke den mycket serviceinriktade servitrisen som fick bästa dräpan..

2009-02-09 @ 12:09:10
Postat av: Annica

Librarian: Kän stämma. Jag kan hysa någon form av felplacerade och skeva moderskänslor för poesimännen. De var så sorgliga och slokande i hela sina varelser och utföranden att jag inte kunde förmå mig att hata dem mer. En offensiv varelse som servitrisen är alltid lättare.

2009-02-09 @ 12:18:42
Postat av: The Librarian III

Annica: Du får helt enkelt jobba för en "kulturtantsafton i jävelskapets tecken" där huvudattraktionen är ingen mindre än servitrisen i fråga som reciterar sina bästa repliker från sitt ärofyllda arbetsliv! :)

2009-02-09 @ 12:23:00
Postat av: Annica

Librarian: Det räckte att jag hörde henne drilla unghönorna inför kvällens arbetspass! Hon spottade ut hånfulla direktiv och gjorde hästpåkallande klickljud med munnen efter varje kommando, typ "Pernilla, du jobbar första parkett med mig, gör det snabbt denna gång och håll dem glada kli-klick"

2009-02-09 @ 12:33:05
Postat av: The Librarian III

Annica: hahaha helt otroligt.. Dina iakttagelser avslöjar i dig en antropolog av rang!

2009-02-09 @ 13:03:25
Postat av: Blunt

Sjukt underhållande, igen. Sorgligt nog tyckte jag Annica var het i sin ironiska outfit, betyder det att jag platsar i ett grabbpoesisällskap?

2009-02-09 @ 15:44:39
Postat av: The Librarian III

Blunt: pojkmännen som ägnar sig åt poetik känner inte av reella köttsliga lustar, misstänker jag. de opererar mer på ett andligt plan ;)

så du platsar nog inte, tyvärr.

2009-02-09 @ 15:55:31
Postat av: Jannati

mugabe: För det första är jag övertygad om att du, om någon, gjort sig skyldig till att ha käkat en kompis - din humörsvängiga gamla hattdespot. För det andra: Ja, det är inget direkt fel i att äta en gubbe man hittat avsvimmad i en vägkorsning. Det är mest bara besvärligt att släpa gubben hela vägen hem, därför skiter man i det.



NCF: Mat får du väl knulla hur mycket du vill, men medan taxen/kossan/kampfisken ännu lever är den inte mat och ska på sin höjd klappas - inte knullas.



Annica: Jag ursäktar att jag dragit fokus från ditt reportage till detta om djurknullande, men ämnet behöver tydligen diskuteras. För övrigt tycker jag det var stiligt av dig att fokusera mer på det horribla i själva situationen grabbpoeterna skapade tillsammans, snarare än att smäda dem individuellt.



Det är trots allt faktumet att de är tillräckligt många för att ha en sammankomst som är det mest skrämmande.

2009-02-09 @ 15:57:28
URL: http://www.smektavvombater.se
Postat av: The Librarian III

Jannati: kanske kan man få i sig hela smarriga gubben om man lär av kattdjuren - släpar upp kadavret i ett närliggande träd och har det som skafferi?

2009-02-09 @ 16:01:04
Postat av: Annica

Men vad fint! Poesin inspirerar till angelägna samhällsdebatter, den fyller alltså någon form av funktion! Kanske var det detta hela träd/igelkott/flöjt-lajvandet gick ut på? :)



Angående asexuella poeter så kastade Pontus rätt så angelägna blickar. Jag förstod dock inte om det var på mina ben eller mitt anteckningsblock. Troligen det senare.

2009-02-09 @ 16:11:26
Postat av: The Librarian III

Annica: Jag tror att han ville slita av dig strumpbyxorna.. Fast mest för att själv trä dem på huvudet och ha som prop när han skulle upp på scen! hahaha

2009-02-09 @ 16:19:38
Postat av: Pär

Mos, förresten? Mos?!

2009-02-09 @ 16:59:25
URL: http://brotback.blogspot.com/
Postat av: Annica

Pär: Ja, ska man dränka sina sorger i något i Götlaborg är det givetvis fesk. Men äter man inte fesk är gött mos det enda riktiga.

2009-02-09 @ 18:34:27
Postat av: Josefsson

Jag är på fullt allvar genuint nyfiken på hur man tänker när man medverkar i ett sådant spektakel du fotograferat på sista bilden, Annica. Han/hon med näbben, till exempel.



Det är ju så otroligt utvecklingsstört att det nästan svänger runt och blir coolt.

2009-02-09 @ 19:32:32
URL: http://svullbuk.blogspot.com
Postat av: Josefsson

Jag är på fullt allvar genuint nyfiken på hur man tänker när man medverkar i ett sådant spektakel du fotograferat på sista bilden, Annica. Han/hon med näbben, till exempel. Fantastisk bild.



Det är ju så otroligt utvecklingsstört att det nästan svänger runt och blir coolt.

2009-02-09 @ 19:34:43
URL: http://svullbuk.blogspot.com
Postat av: The Librarian III

jag gillar killen med rysk tant-sjalen, han ser helt fantastisk ut i all sin enfald.

2009-02-09 @ 22:38:07
Postat av: Voilence

Jag tycker onekligen att nästa utmaning borde bestå av en middagsdejt med Gran. Finkultur och obehag i en liten påse.

2009-02-10 @ 11:26:05
Postat av: The Librarian III

Voilence: Är Gran självaste blogginnehavaren som eldade upp håret?

Jag röstar för det!

2009-02-10 @ 13:32:13
Postat av: Annica

En middagsdejt med Gran skulle innebära noll obehag. Han är ju utbildad kock och dessutom oerhört trevlig och belevad. Bättre får ni komma på!

2009-02-10 @ 13:53:17
Postat av: Gran

Voilence: Bättre än obehag i en stor påse (Peter Harrysson)



The Librarian III: Japp, jag är jag.



Annica: Tax för det fina, och ytterst verklighetsbaserade, omdömet. Du är också en mycket härlig människa/get.

2009-02-10 @ 13:58:12
Postat av: The Librarian III

Det skulle handla om kultur och inte obehag, så jag röstar alltså för middag med den brinnande kocken.

2009-02-10 @ 16:07:46
Postat av: Annica

...men då måste vi styra upp något kulturellt i sammanhanget. En middag allena höjer inga ögonbryn bland trasselhårseliten.

2009-02-10 @ 16:40:01
Postat av: Violence

Visste att kultureliten (besökarna i denna blogg) skulle omfamna/anamma/Pytagoras mitt middagsförslag.

2009-02-10 @ 21:43:38
Postat av: Noak

Årets noppigaste event! Roligare än så här blir det inte utan en punschveranda och en Bruno K. Öijer-frisyr. Lita på att jag framöver ska använda ordet bukhinna i någon recension.

2009-02-11 @ 14:53:35
Postat av: linn

jag dör lite. detta låter värre än poetry slam.

2009-02-11 @ 16:55:49
Postat av: Danne

Nu blev jag ju nästan glad över att jag är inflyttad i en liten inavlad by där ingen ens kan stava till ordet poesi.. Men det var väldigt underhållande läsning, och Gran borde ju betala din psykolog, vilket nog behövs efter en kväll som denna.

2009-02-13 @ 08:32:25
Postat av: Gran

Danne: Jag stod för whiskyn (Annica, jag glömde ju ge dig cash på båten så jag krutar in på ditt konto på måndag), det tycker jag räcker. Tur att Annica inte är med i facket.

2009-02-13 @ 19:50:49
Postat av: Annica

Som tur är fann jag kärlek och tröst i en röd Koskenkorva-butelj på båten. Hade jag fått Grans pengar hade jag kunnat köpa en till och skjuta på psykosen ytterligare en vecka. Nu vet jag inte. Och Gran, jag är ju med i SAC. Vänta dig autonoma stinkbomber och hennafärgade dreadlocks genom brevlådan.

2009-02-14 @ 12:46:44
Postat av: Nima

Jannati: Taxar är ju som gjorda för coitus. Syns ju på deras avlånga inbjudande form.

2009-02-14 @ 18:29:04
URL: http://nordicdervish.wordpress.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0