Kavli kräkost

Jag har kommit in i en motbjudande räkostfas. Tycker att Kavli Räkost är så god så god. Nyss gick jag till kylen och sprutade ut en kanske fem centimeters slinga rakt in i truten.

Det enda som hindrade mig från att trycka ut en flera meter lång ostsvans rakt ner i halsen är att en sådan handling är så jävla störd och vidrig. Det är tur att jag har en hjärna som fortfarande är kapabel till sunda beslut.

Det hela slutade med att jag tröståt ett äpple för att känna mig bättre till mods. Det hjälpte sådär.

Måtte Fan ta er, Kavli! Och ta mer er all smaskig pajasost in i helvetets lågor där ni ska brinna!


Kommentarer
Postat av: D

HAHA! Strålande!

2009-09-11 @ 15:30:46
URL: http://switchbladesisterhood.blogspot.com
Postat av: Linda

Vet precis vad du menar tyvärr....

2009-09-11 @ 16:00:49
Postat av: Andréas

det låter inte så farligt, en gång kom jag på en polare med att smyga in i köket hos en bekant och trycka ut en 10 centimeter lång kaviarsträng på armen som han sen slickade i sig...

2009-09-11 @ 16:04:51
URL: http://sarcophagic.blogspot.com/
Postat av: Annica

Jag åt flingor med fil och kolasås en gång när jag var extremt sugen på glass och inte hade någon.



Det finns en smaskig räksoppa man kan göra på räkost. (Ullas). http://hem.passagen.se/sfstickorna/recept/recept/raksoppa.htm

2009-09-11 @ 16:51:37
Postat av: Josefsson

Det där anstår fan inte en kock, Jonas. Det är ju sådant JAG ägnar mig åt.

2009-09-11 @ 17:06:37
Postat av: Gran

Annica: Det där receptet är bland det fulaste jag sett! Nummer ett - hur i helvete kokar man morötter och mjöl? Ingen vätska, bara margarin (baar idioter använder margaron för övrigt), mjöl och morötter. Nummer två "mycket dill – gärna fryst". Hur knasig är man inte om man rekommenderar fryst framför färsk dill?!



Josefsson: Jag vet att det är ovärdigt beteende. Jag säger ju att jag SKÄMS. Och jag lägger alltså nästan all skuld på Kavli, de asen.

2009-09-11 @ 18:07:40
Postat av: Annica

Hörru Gran. Man kan inte äta slam och sedan dissa hummer. Receptet huserar en räksoppa som bräcker dina förbrytarsessioner med tuben med hästlängder. Don't pee on my leg and tell me it's raining.

2009-09-11 @ 18:17:37
Postat av: Gran

Annica: Du stödjer, med all rätt, inte mitt Kicki Danielsson-beteende. Jag förstår inte varfö du backar upp den där Ulf Larsson-soppan.

2009-09-11 @ 18:38:46
Postat av: Annica

Jag försöker slänga dig en räklig allmosa. Argt flyktbeteende är att räkna med. Du kanske tackar mig när du kommit ur din onda spiral. Du ska i alla fall veta att jag finns här för dig.

2009-09-11 @ 18:50:04
Postat av: Gran

Annica: Jag är så besviken och upprörd på mig själv att jag stavar fel i varanda inlägg. Min flyktväg till friheten går via en fläskstek med knaprig svål, rådkålssallad med apelsin och valnötter, hemkulad kulpotatis och en svålsås som lättats upp med några deciliter grädde. Efterrätt blir Mikkey Dee och "Kändisdjungeln".

2009-09-11 @ 19:00:49
Postat av: Annica

Var inte det Gran, det är bra att du har ögonblick av klarhet i alla fall. Det finns hopp. Du är inte Mikkey Dee.



Du som är top chef-kännare. Vad är grejen med pilgrimsmusslor? De ska alltid laga de där sabla pilgrimsmusslorna. Små ploppar. Är de smakliga fontäner, dyra eller är det bara för att det är roligt att uttala ordet "scallop"?

2009-09-11 @ 19:11:13
Postat av: Gran

Annica: Pilgrimsmusslan är en mjäll mussla med behaglig och mild skaldjurssmak. Den är inte så svindyr. Frysta kostar ca 10 kr/st, färska cirka 15 spänn.



Att de är så populära i Top Chef handlar, som du så klokt listat ut, mycket om att det ger pluspoäng om man säger ordet "scallop". Det är som att nämna Sällskapsresan om man vill få höga poäng av Josefsson.



Samma sak med "artichoke" (kronärtskocka).

2009-09-11 @ 19:22:33
Postat av: Annica

Som jag har förstått det: kan man laga pilgrimsmussla (scallop), kronärtskocka (artichoke) och risotto (riceåttuu) så kan man jobba på vilken Michelinkrog som helst sedan?



Jag flashade f.ö alla mina Kanarias-souvernirer för Josefsson på vår första date. Hade kokosnötsolja och Gonorré-tröjan. Det funkade.

2009-09-11 @ 19:36:58
Postat av: Gran

Annica: Korrekt uppfattat. Den senaste veckan har jag lagat både risotto (riceåttuu)och kronärtskocka (artichoka) så i morrn lär det bli en pilgrimsfärd (scalltrip).



Fråga: hade du kokosnötsolja i maten eller duttat på halsen som parfym?

2009-09-11 @ 19:48:01
Postat av: Annica

Då har jag löst kockmysteriet. Hur är det med alladåben, tror du den blir retrohet snart?



Jag hade givetvis smort in mig omsorgsfullt och sedan solat gammalt solarium med åttiotalsbadräkt, så Josefsson skulle se de kokosframkallade Sällskapseras-linjerna gäcka på axlarna. Här lämnas inget åt slumpen.

2009-09-11 @ 20:00:55
Postat av: Gran

Alladåben kommertillbaka om några år, i säsong 11 av Top Chef. Nu är de inne i mindre en tartarpsykos.



Vilken säsong är du inne på? Jag kör femman.

2009-09-11 @ 20:06:55
Postat av: Josefsson

Men det var när hon, på bred östgötska, sa "Vagöru på wiktitt då?" som jag föll på allvar.



Lustigt förresten att ni pratar om scallop, denna mystiska havsvarelse omnämndes i kvällens avsnitt av "Färjan" som jag nyss sett färdigt. Håkan tog fram ett paket med djupfrysta pilgrimsmusslor och försökte läsa:

"Va fan ståre? Ah, kalops. Nä, scallops?! Va fan äre för någe?"



I nästa andetag förklarade han att han hade planer på att öppna egen restaurang. Jag säger: Lycka till.

2009-09-11 @ 20:25:34
Postat av: Gran

Josefsson: Haha, Håkan verkar vara fantastisk. Ska lätt söka jobb som kock på hans restaurang (för den lär ju bli en succé). Är Färjan sevärt? Seriöst alltså. Vill minnas att en polare lobbade hårt för det där programmet för ett par år sen.

2009-09-11 @ 20:51:40
Postat av: Annica

Gran: Jag vet inte vilken säsong, jag tittar när det bjuds. Skulle inte middagsklubben kunna försöka sig på en loppisafton? Jag tänker givetvis saker i gelé, glass i ugn och allt inbakat i smördeg. Och typ gröna hissen och mellanöl till.

2009-09-12 @ 00:44:30
Postat av: D

Josefsson: Det Färjan-avsnittet är det enda jag någonsin sett och när Håkan pratade om "Skallåpps" (uttalat som "kalops") skrattade jag så jag nästan gjorde på mig i finsoffan. Förnedrings-tv på hög nivå.



Gran: När (för det måste komma) svaret från Kavli dyker upp kräver jag publicering.

2009-09-12 @ 01:14:35
URL: http://switchbladesisterhood.blogspot.com
Postat av: Kentha

Plockar fram chipspåsen och lutar mig tillbaka

2009-09-12 @ 02:43:05
Postat av: Josefsson

Gran: Det är fullkomligt horribelt. Man tappar all tro på mänskligheten och tänker att det vore trevligare för själen att få brinna för evigt i skärselden.



Så, ja, mycket sevärt.

2009-09-12 @ 12:51:15
Postat av: Parne

Inga problem för Färjan/Baren-Håkan att öppna restaurang i det här jävla landet. Har man grillad korv och pommes åt barnen och sedan bea, strips och en köttbit och mamma och pappa så överlever man. Placera gärna en trubardur i ett hörn och det är omöjligt att gå under. Stor stak + jäger 49:-, ett billigt vin, ett som kostar två tjugor mer, två flasköl (TT och Norrlands). Can´t see a failure coming out of jävla that.

2009-09-12 @ 14:22:30
URL: http://idiotensparad.blogg.se/
Postat av: Kentha

Parne:

Kan man få ris i stället för pommes?

2009-09-12 @ 16:43:06
Postat av: Parne

Kentha, du kan få en dans...För jag antar att det är du...?

2009-09-13 @ 00:21:58
Postat av: Anders Berg

När jag jobbade på Slotts, som bland annat tillverkar O´hoy chokladsås (den heter väl så?), så stod jag och pratade med en kille på fabriken. Han gick och hämtade en tub chokladsås, från chokladsåstubsmaskinen, skruvade av locket och tryckte i sig hela tuben under tiden som vi pratade. Gott?

2009-09-13 @ 13:44:41
Postat av: 138

”Har man grillad korv och pommes åt barnen och sedan bea, strips och en köttbit och mamma och pappa så överlever man.”



Behöver man verkligen bea, strips, köttbit, mamma OCH pappa? Blir väl mastigt säger jag.

2009-09-14 @ 21:07:33
URL: http://canthateenough.blogspot.com/
Postat av: Parne

Okej Christoffer...haha...jag ger mig...en rejäl jävla felskrivning där. Bea, strips och en köttbit åt/TILL (TILL för att undvika ordvitsar) mamma och pappa menade jag ju såklart.

2009-09-14 @ 23:06:36
URL: http://idiotensparad.blogg.se/
Postat av: Parne

Är det inte lite anmärkningsvärt att det här inlägget snart har 30 kommentarer förresten?

2009-09-14 @ 23:08:14

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0