Lockpriser

En av mina favoriter som jag gör varje lördagsmorgon är att läsa Kenthas blogg. Efter det brukar jag Hemnet. Jag trivs helt suveränt i min etta men är ändå ovanligt intresserad av att kolla på andra lägenheter. För att hålla koll på andra lägenheter och bostadsmarknaden i stort.

"Lockpriser fortsätter att vara ett problem" skrev SvD 2007. Läs artikeln här. Enligt den var det värsta lockpriset en affär där en lägenhet gick upp med 53 procent från utgångspriset. "I 12 fall var skillnaden över 30 procent, och i 14 fall över 20 procent.". 

Att ens anmärka på att ett pris går upp med 20 procent är anmärkningsvärt, då knappt någon försäljning i innerstan i Stockholm går upp med mindre än 20 procent.

När min bror sålde sin lägenhet (21,5 kvm med balkong i söderläge på Kungsholmen) 2006 via Svensk Fastighetsförmedling sattes utgångspriset 975 000 kr och den såldes för 1 570 000 kr, en uppgång på drygt 60 procent.

När jag sålde min lägenhet (24 kvm utan balkong) på Södermalm 2008 tyckte mäklaren på Södermäklarna - en firma som har bra rykte, till skillnad mot exempelvis Notar och Erik Ohlsson som båda fått en del däng i massmedia för oseriösa affärer - att utgångspriset 995 000 kr var lämpligt. Jag hade själv köpt den för 1 320 000 kr året innan (utgångspris var då 795 000 kr, en uppgång med drygt 65%) och hade ingen tanke på att släppa den för mindre än 1 380 000 kr, vilket jag klargjorde för mäklaren. Ändå kom vi överrens om utgångspriset 995 000 kr. Att sätta pris som speglar lägenhetens reella värde kom inte på tal.

Slutpris blev 1 530 000 kr, en uppgång med mer än 50 procent. Detta tangerar alltså SvD:s rekorduppgång, men jag garanterar att den inte var mer än normal. Jag själv har deltagit i många budgivningar där priset gått upp med 60-70 procent. Av kanske 30 budgivningar jag har varit med i har INGEN gått upp med mindre än 20 procent.

När jag köpte min nuvarande lägenhet (26 kvm på Södermalm med kungsbalkong med parkutsikt och eftermiddags/kvälls-sol) i april 2008 var utgångsångspriset 1 295 000 kr. För den summan fick man en lya på 20 kvm utan balkong i samma område. När mäklaren ringde och sa att senaste budet var 1 300 000 bjöd jag direkt 1 750 000 kr, med vetskapen att det absolut inte skulle bli slutpriset. Jag hade kalkylerat värdet till 1 850 000 kr. Det borde rimligtvis en utbildad mäklare också kunna göra. Mycket riktigt hängde tre budgivare på och först vid 1 860 000 kr fick jag köpa lägenheten. En prisökning med nära 45 procent.

Trots alla skriverier är det fortfarande standard att ALLA mäklare sätter lockpriser. Att ens en enda mäklare sätter ett seriöst utgångspris finns inte. Alltså, det existerar inte! Tillsynsmyndigheten Fastighetsmäklarnämnden lär vara den mest Scooby Doo-anpassade nämnden i världshistorien i och med att de inte sätter dit fler än en handfull mäklare per år. Jag hade kunnat producera underlag för 100 solklara fall av lockpriser - i veckan.

Hela annonsmarknaden för lägenheter i Stockholm innerstad är ju en fest för den som vill sätta dit en mäklare för lockpriser. Det är faktiskt olagligt enligt lagen. Men den sket man väl i, tänker mäklarna. Konstigt att de kommer undan med beteendet.

Senaste exemplet av hur många som helst är en lägenhet i mitt hus som Mäklarhuset saluförde.


Storleken är 43 kvm med en månadsavgift på 2 474 kr. Alla med koll på bostadsmarknaden i huvudstaden vet att värdet ligger på minst 2 000 000 kr. Utgångspriset sattes till 1 695 000 kr. Säljaren tackade nej till högsta budet i budgivningen och lägenheten lades ut till acceptpriset 2 350 000 kr. DET är alltså summan säljaren vill ha. Det visste givetvis mäklaren Peter Karlsson om, men ändå gick han med på (rättning: han föreslog det sannolikt) utgångspriset som var en dryg halv miljon mindre. Jag kanske borde anmäla honom till Fastighetsmäklarnämnden, fast de dricker ju kaffe och har det så trevligt som det är.

Vill man ha aktuella exempel på bedrägeriutgångspriser är det bara att kolla in valfri annons på Hemnet. Skulle priset i en budgivning inte gå upp med säg 400 000 kr vägrar säljaren sälja och objektet läggs ut till acceptpris/fast pris. Den som hade högsta budet blir blåst, och anmäler kanske till den där nämnden som lägger ärendet på hög och rättar till kepsen så att den sitter perfekt bak-och-fram.

Som sagt finns det många att välja på, men låt oss gotta oss åt en lägenhet på Åsögatan på Södermalm.


Här har ni full beskrivning. Kort resumé: 24 kvm med balkong med månadsavgift 1 361 kr. Utgångspriset är 995 000 kr. Du får punga ut med mer för en 17-kvaderatare - utan ballekong - i samma område. Slutpris kommer att hamna på cirka 1 600 000 kr, alltså en uppgång på ungefär 60 procent. Mäklaren är Scooby Doo* som ska ha en medalj för att hon har lyckats sätta ett av de mest orimliga utgångspriser på lägenheter just nu.

Sugen på att köpa 995 000-kronorslägenheten på Åsögatan? Visning sker på sön 7 feb kl 13.30 - 14.15 och mån 8 feb 18.45-19.15.

För att få bort lockpriserna tror jag det krävs en lagändring. Det hela är mycket enkelt: en säljare ska vara ålagd att sälja objektet till högsta bud som är lika med eller överstiger utsatt pris, och inte som i nuläget kunna säga nej till ett bud som ändå toppar utgångspriset med flera hundra tusen kr.

***

UPPDATERING: Jag mejlade länk till de mäklare jag nämnde vid namn och undrade om de ville kommentera kritiken. Ingen av dem har hittills svarat på mejlet, men en sak har hänt. Tidigare i dag (måndag) höjdes utgångspriset på lägenheten på Åsögatan med 100 000 kr, till 1 095 000 kr. Forfarande flera hundra tusen mindre än marknadsvärdet och den summa säljaren vill ha för att sälja, men ändå.

* Mäklaren har bett mig att ta bort hennes namn och tja, jag är världens snällaste.

Kommentarer
Postat av: carl pedarl

"Det är faktiskt olagligt enligt lagen."



Ja, enligt vad annars ska det vara olagligt?

2010-01-30 @ 21:22:48
Postat av: Parne

Carl>> Du få ha överseende. Killen som har den här bloggen är en mollusk. True story - som vi säger på Close-Up. Annars då, Byford eller 2wo?

2010-01-31 @ 09:04:33
URL: http://idiotensparad.blogg.se/
Postat av: Anders Berg

I Elfvik, på Lidingö, är det en kåk till salu för 37,5 miljoner. Tänk om den skulle gå upp 60 procent! =)

2010-01-31 @ 15:06:56
Postat av: Anal Elf Kid

Syrran försöker köpa hus i Gbg-trakten. Inte ens centralt. Hitintills har husen gått för ca 1 miljon över utropspris, från ca 2 till ca 3 miljoner. Undantaget var ett riktigt risigt hus i behov av renovering som i november såldes för ca 1,8 miljoner och som nu lagts ut till försäljning igen. Nu i ännu sämre skick (misslyckad renovering) men med ett utropspris på halvmiljonen över vad det såldes för. Samma mäklare.

2010-01-31 @ 17:44:00
Postat av: Gran

Parne: Helvete, how can you be so cool.



AEK: Helvete, how can they be so uncool.

2010-01-31 @ 22:18:15
Postat av: Gran

Anders: Den dyraste på Lidingö jag hittade på Hemnet kostar 18 mille, men det finns ett hus på 230 kvm på en egen halvö som ser sjukt dyrt ut fast det står inget pris utsatt... det kanske är det huset?

2010-01-31 @ 22:45:09
Postat av: K

Intressant inlägg, Grön.

2010-02-01 @ 07:15:58
URL: http://regnavrede.blogspot.com/
Postat av: Dagger Deb

Jannati: Du mötte Lassie. Så jävla stort.

2010-02-01 @ 12:28:10
URL: http://switchbladesisterhood.blogspot.com
Postat av: K

Och jag känner fan Peter. Sjukt Lassie.

2010-02-01 @ 14:10:28
URL: http://regnavrede.blogspot.com/
Postat av: Anonym

Det är inte ens fel att två tryter.. Utgångspriserna triggas av varandra! Om man ska sälja sin lgh måste man kolla vad likvärdiga objekt ligger på i utgångspris! Jag skulle inte vilja lägga ut min lgh för 1,6 miljoner om min granne går ut på 1 mil. Du kan ju själv räkna ut hur många som skulle komma på min visning! Tycker oxå det är fel, men det är så sjukt fel att hänga ut två mäklare! Granska marknaden istället, men det kanske blir för stort eller jobbigt för dig! Kom igen, ryck upp dig o skriv om någonting som inte skadar andra!

2010-02-01 @ 20:14:24
Postat av: Gran

Anonym: Jag tycker att jag, i liten bloggskala, granskade marknaden rätt bra. Dels genom att ge flera exempel av båda egenupplevda försäljningar och andra försäljningar, samt att jag som gav förslag på lösning på problemet.



En större granskning där fler mäklare synas i sömmarna skulle sannerligen behövas. Vem vet, det kanske är på gång.



2010-02-01 @ 21:23:48
Postat av: Salle

Det är jävligt ruttet av dig att hänga ut de två mäklarna vid namn. Det är ju branschen i stort som är sjuk. Varenda mäklare gör så här och varenda person med lite vett vet hur det fungerar. Det är ingen som tvingar någon att lägga bud i en budgivning eller köpa, det är ju vuxna människor det handlar om.

2010-02-02 @ 08:29:43
Postat av: K

Har du tagit bort bilden på Peter din jävla tattare? Man ska aldrig posta nåt man inte kan stå för. Detta är Internet, snubbe. Hoho.

2010-02-02 @ 08:45:15
URL: http://regnavrede.blogspot.com/
Postat av: Gran

Salle: Att använda sig av lockpriser innebär att man bryter mot marknadsföringslagen. Så bara för att många bryter mot den är det ok?



Lockpriser stjäl mycket tid av folk. Dels alla som går på visningarna i tron att de kanske har råd att köpa lägenheterna, och dels dröjer budgivningarna bra mycket längre tid än nödvändigt. När man lärt sig hur det fungerar kan man ju själv räkna ut om man har råd med lägenheten eller ej, men många nyblivna spekulanter luras.



2010-02-02 @ 08:45:29
Postat av: Gran

K: Internet är skitbra, man kan ändra inlägg hit och dit. Jag står för att jag hade bilden i inlägget och jag står för att jag plockade bort den.

2010-02-02 @ 08:54:24
Postat av: K

Helvete, how can you be so cool?

2010-02-02 @ 08:55:26
URL: http://regnavrede.blogspot.com/
Postat av: K

Och förresten, detta: "Det är jävligt ruttet av dig att hänga ut de två mäklarna vid namn."



Vafan då för?



Samhall ringde, de vill att du kommer till "jobbet".

2010-02-02 @ 08:56:53
URL: http://regnavrede.blogspot.com/
Postat av: Martin

Då kan ju du Jonas vara den första som "gör rätt" vi kommande försäljning av din nuvarande bostad. Spännande - berätta hur det går!

2010-02-02 @ 10:12:59
Postat av: Gran

Martin: Ännu bättre om mäklarkåren lärt sig sätta seriösa utgångspriser tills det är dags för mig att sälja.

2010-02-02 @ 10:43:35
Postat av: Peter

Hej Gran! Med tanke på det lyckade slutpriset gällande lägenheten i ditt hus så skulle jag härmed vilja erbjuda herrn en fri värdering av din bostad.



K: Allt väl? Det var alltför länge sen!

2010-02-02 @ 11:22:34
Postat av: K

Hahaha... Fy fan. Peter, snubbe. Kul att se att du är i storstan och flashar. Nu sköter du dig och ger fan i att ljuga om priser i framtiden. Puss påre.

2010-02-02 @ 11:46:10
URL: http://regnavrede.blogspot.com/
Postat av: Gran

Peter: Ja fan, jag plingar nog dig för värdering sen. Måste bara vänta på att balkongen renoveras och nya fönster installeras, vilket sker snart. Sen får du komma med värderingssnorkeln.



Och haja att när det är dags för försäljning, då ska vi sätta ett så rimligt utgångspris att mäklarkollegorna pausar "Skurt"-avsnittet de kollar på och undrar vad i helskotta det är som händer.

2010-02-02 @ 11:52:36
Postat av: K

Gran. FTW.

2010-02-02 @ 12:01:55
URL: http://regnavrede.blogspot.com/
Postat av: Evinrude

Bajs

2010-02-02 @ 12:28:21
Postat av: 138

Salle: Idiot.

2010-02-02 @ 12:30:46
URL: http://canthateenough.blogspot.com
Postat av: Josefsson

En av de bästa lärdomarna min far någonsin givit mig är att aldrig lita på mäklare.

2010-02-02 @ 12:36:58
Postat av: 13

Vad tusan tror du? Tror du att du kan förändra världen? Sluta att gräva i detta ämne, det är både pinsamt och patetiskt. Gör något nyttigt istället. Du förbrukar energi på helt fel sätt.

2010-02-04 @ 10:39:15
Postat av: Gran

13: Och hur pinsamt och patetiskt är det inte att be mig att sluta gräva i detta ämne?



Inlägget fick iaf en mäklare att sätta ett något mer seriöst utgångspris.



Din kommentar fick mig att tänka på färgen på gristarmar.

2010-02-04 @ 12:45:41
Postat av: Jurist

Förtal!

Såvidare du inte tagit kontakt med säljarna eller bett om tillåtelse att använda bilderna som troligen e copy. skyddade så har även du dragit på dig en olaglig handling. Tänk om säljarna nöjer sig med ett köp på 1,2 mil. Då har du smutsat ner deras affär helt i onödan plus gjort förtal mot parterna och ägarna av objekten. Förstår vart du ville komma, men tror att du just gick förlångt! Blev chockad när jag hörde och läste ditt inlägg. Skulle ta bort uppgifter om jag va du!

2010-02-04 @ 22:57:10
Postat av: Gran

Jurist: Den ene av de två mäklarna har redan kommenterat här, utan att nämna något om copyright gällande bilden. Och den andre mäklaren höjde utgångspriset efter att jag mejlat länk till inlägget. Det gällde lyan på Åsögatan, och om den säljs för en summa ens i närheten av de 1 200 000 du nämner äter jag upp min egen lägenhet och skiter ut den handstående i Riddarfjärden.

2010-02-04 @ 23:05:00
Postat av: ThomasNMA

Hör ni, era blockmongon. Mäklare är gråsuggor i paritet med kvällstidningsjournalister, snutar och schlagerartister.



Kryp tillbaka under era stenar och ta era "jurist"-kompisar och deras gnäll om förtal med er. Avskräde.



2010-02-07 @ 18:53:19
URL: http://thomasnma.wordpress.com
Postat av: Gran

Ah, nu är 24 kvm-lyan på Åsögatan uppe i 1 600 000 kr i budgivningen. Oväntat, verkligen.

2010-02-09 @ 12:17:03
Postat av: Christoffer

Jag tycker inte att det är något fel i utgångspriser i sig. Det är ju ingen som säger att det är vad bostaden ska sluta på till slut ändå.

2010-05-29 @ 23:56:47
URL: http://www.boupplysningen.se
Postat av: Slimbo

Bara så du vet så har du ingen rätt att publicera bilder på din blogg utan fotografens tillstånd.



Pargrafryttare där ;)



2010-07-29 @ 15:15:22

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0