Personporträtt: Kentha Philipson

Häromdan bombade Kentha Philipson mig med en rad välbalanserade frågor. Resultatet hittar man här. För att verkligheten ska väga lika köra jag iväg en lådbil med exakt samma antal frågor till Kentha. Lirar i Project Hate, Torture Division bla bla, ni vet vem han är. Om inte så har ni problem. Men här kan ni kliva in i hans huvud (se upp för tigerhuvudet till vänster och jätteormen).


Kentha och Tobben Gustafsson

1. Är det du som skrivit din egen Wikipedia-sida (http://sv.wikipedia.org/wiki/Lord_K._Philipson)? Nä, tänkte väl det. Alldeles för få superlativ.

Fan. Nej, det är inte jag - vilket avsaknaden av svordomar, nämnda superlativ och annat fint bevisar. Det är en börda att vara en legendar, jag hinner inte med att skriva Wikipedia-sidor om mig själv, även om det skulle behövas.


2. Det står att du spelar gitarr, bas, keyboard, trummor och sång. Vilket är roligast och tråkigast? Varför sjunger du inte mer, du borde ju ha ett jäkla tryck i pipan du som är större än Rolf Lassgård?

Gitarr ligger på guldmedaljplats även om jag gillar att arrangera symfoniska trudilutter som helvete. Ang sång så är jag verkligen helt sinnesjukt dålig på att sjunga eller skrika. Har fan ingen teknik uppenbarligen. Det är inte mycket som jag inte är jävligt bra på, men sång är tyvärr en av de få sakerna. Och jag är fan inte större än Lassgård, tattarjävel.


3. Hur kommer det sig att ALLT du gör bli så förfärligt bra?

Jag har koll. Full jävla koll. Jag är sjukt talangfull, ett bra musiköra, är lite tondöv, lång, snygg och helt jävla fenomenal. Och som grädde på fittan är jag ödmjuk. Alla dessa saker i kombination resulterar i att jag skiter fram fantastisk musik och lyrik i alla dess former.


4. Har du hybris?

Det är jävligt svårt att vara ödmjuk när man är sinnesjukt bra på allt utom sång. Men jag försöker. Du är en hybris, tattarjävel, och dig har jag så - jo, lätt att jag har hybris. Hybris FTW!


5. Du är/har varit med i många band. The Project Hate MCMXCIX, Torture Division, God Among Insects, Leukemia, Lame, Toolshed, Rosicrucian och House of Usher och kanske nåt fler. Berätta något snällt och något styggt om Tobbe Ander i Toolshed.

Den mannen kommer alltid vara en personlig hjälte för mig. En jävla smålänning som, när jag började känna honom, spelade gitarr som Malmsteen. Grabben var världsmästare på gura, på riktigt.

Bland de första gångerna vi träffades och gjorde musik ihop så pissade jag på hans ben - man kan säga att vi kommer bra överens och gjorde så från första stund. Just ja, vårat första möte var på Hultsfred nångång på 90-talets början. Jag hade Gorefest tröja, han tyckte det var coolt och sen fick han hålla i min kuk när jag skulle pissa eftersom händerna var fulla med sprit. Grymt hetero. jag älskar Tuppen och har ingenting dåligt att säga om han - det tror jag fan ingen har. Maken till ödmjuk, vänlig och underbar snubbe får man leta efter. Han är lite som mig vilket förklarar varför vi är goda vänner även idag.

Man måste respektera en snubbe som är tok-metal, spelar som Malmsteen och en dag får för sig att det inte är roligt att vara världsmästare på gura och spela metal och klipper av sig håret, fyller sig med rock'n'roll gaddningar och börjar spela trummor i ett jävla rockband. Sinnesjukt. Tobias Ander är en legend.


6. Varför la du ned God Amongst Insects? Varför döpte jag första God Amongst Insects-skivan till "World wide death". Är det en titel som håller än i dag, tycker du?

Titeln är piss, men funkar ändå. Du var duktig när du kom på den. Musiken är sämre än titeln på den skivan, och det var meningen. "Zombienomicon" är grym dock. Bandet las ner för jag hade ledsnat. Det verkade vettigt att starta ett nytt band med Tobben och Jörgen istället. Vi ska tydligen bara spela i band med varandra egentligen.


7. Du är skitstor kille. Åsa Jonsén är märbart mindre. Har ni hånglat?

Fy fan att vi har. I Akalla eller Rinkeby tom. Eller både och. Vetefan riktigt var det var men vi gillade varann en stund och gör det fortfarande även om vi kanske inte skulle hångla idag. Åsa är en fin tjej, trevlig, gullig och... liten. Jag önskar henne allt gott.


8. Du verkar ha nåt på G med Sverker i "Plus". Du och även din mamma har figurerat i mitt favorittvprogram "Plus". Berätta lite/mycket om det, tack.

Vetefan varför morsan var med faktiskt, har inte sett det och skiter i det. Hon hade tydligen TPH tröja på sig i alla fall, det är jävligt cool. Morsan är kalas. Min medverkan bestod i att bli omnämnd i en sekund när Datorbutiken.com blåste sina kunder på pengar, Det hjälpte inte ett skit, ingen jävel bryr sig att företag sätter sånt i system - det är för jävligt och jag räknar med att DB's VD Georg Thyle´n är död inom en överskådlig framtid. Dra du åt helvete din jävla tattare. Die.


9. Project Hate har släppt platta på Peter Stormares skivbolag Stormvox. Vad är det konstigaste du skrivit/sagt till Peter Stormare?

Vi hade nån diskussion om att mötas upp på Gullmarsplan med lite lådvin och ställa till härj. Det var en mycket konstig diskussion och jag kommer inte ihåg allt. Peter är guld. Han fattar prick ingenting av metal eller av sin signing av oss, men han är cool som helvete. Må han leva för evigt och ha solen lysandes på sig i mörkret. Hail Satan!


10. Säger du någonsin The Project Hate MCMXCIX om Project Hate? Varför kapar du inte bort The och MCMXCIX eftersom ingen orkar uttalar det, och döper om bandet till Project Hate?

För att du är en hybris, tattarjävel.


Kentha och Jocke Brodén

11. På Wacken typ 2003 satt du i backstagebaren i tre dygn (med paus för lite sova och kanske nåt toabesök). Såg du nåt band eller?

Det har jag jävligt svårt att tänka mig att jag gjorde. Helt enligt planerna. Alla vill ju bjuda på sprit och bärs hela tiden eftersom det är så jävla coolt att träffa mig så det fanns ingen möjlighet att komma bort från området. Jag bosatte mig där och levde på fansens uppskattning och alkohol. Jag var väldigt sliten, men snygg, efter den sejouren.


12. Vilka av följande knark har du testat? LSD, ecstasy, hasch, kokain, amfetamin, heroin, sav, nötter.

Just say no to drugs. Drugs destroy children. Cops destroy drugs. Jag testade dock Wasabi nötter häromdagen igen. Konstig hat-kärlek till den nöten. Låt oss säga att jag inte är nån Nikki Sixx.


13. Vad är bäst/sämst med att bo i Örebro? När var du i Norge senast och varför?

Bästa med Örebro är hemmet jag och Sötis byggt upp, utan tvekan. Förutom det så är det som vanligt polarna som gör tillvaron, sen spelar det nog ingen roll var fan man bor egentligen. Det är en vanlig medelstor stad med alldeles för lite att erbjuda i partyväg om man gillar krogen. Tacka vet jag gamla goda Contan, det var tider det... fy fan.

Senaste Norge resan var med Vicious Art för många, många år sen. Helt oväntad resa. Killarna skulle det och lira och körde förbi Örebro på vägen. Nåt geni kom på att ta med mig med 20 minuters varsel vore en god idé, och med facit i hand kan man lugnt säga att det var det. Fy fan vilken rolig resa. Jag hade inte en spänn så hjältarna i bandet försåg mig med cigg, mat och sprit tills huvet trillade av. En sinnesjukt rolig resa. Vicious Art är ett gäng grymma dårar. När jag tänker på det är det nog fan enda gången jag varit i Norge. Blir ju ändring på det nu när vi tydligen ska dit och gigga med Torture Divison i samband med Inferno.


14. Du är utbildad kock. Vilka rätter är du bäst på?

Jag är skitless på att laga mat, men jag är grym på guldkött.


15. Vad brukar du äta till middag? De tre vanligaste Kentha-rätterna?

Tjack, vatten och lite, lite syra.


16. Som jag förstår det är du arbetslös. Vad vill du säga till alla kökschefer i Örebro som vill anställa dig?

36-årig kille med erfarenhet söker kök för mysiga hemmakvällar. Gillar Satan, sprit, min tjej och att kyrkor brinner ned. Svar till "Dyngrak kock söker..."


17. Vad är bäst/sämst med kockyrket?

Bäst: Att man slutar för dagen. Sämst: Att man måste gå till köket som ofta är sunkigare än Linda Rosings arsle och nylle i kombination. Lite mer seriöst så är det roligaste när man lagar mat som man själv bestämt hur den ska utformas istället för att jobba med nån tattarjävels sketna meny som funnits i ett år. Jag är less på kockandet och tänker vidareutbilda mig. Till fyllo.


18. Hatar du Jonathan Taylor?

Hat är ett starkt ord .Jag villa nita han på Close Up båten ända tills han öppnade käften och visade sig vara ett guldkött. Ville klappa till han en gång till efter det när han tjafsade med Mrs K om nåt jävla kött, men jag avstod eftersom du gillar han. Tredje gången gillt kanske...


19. Vilket parti tänker du rösta på i valet i höst?

Socialdemokraterna. Som alltid när jag inte röstat blankt.


20. Project Hate har en ny sångerska. Hur fiskade du fram Ms. Roque? Hon är ju från Portugal.

Visst fan är hon det. En brud från Portugal på sång... Skadat bra. Jag hörde hennes band och tok-torskade på hennes röst. Sen har hon en grym personlighet som plåster på tårtan. Skitbra tjej med en sinnesjukt stark röst, vilket var precis vad jag var ute efter när tankarna om Hate v.2 dök upp.


LG Petrov och Kentha

21. Hur tog Jo Enckell beskedet att hon fick foten?

Hon tog det bra. Tyckte väl att det var tråkigt men förstod min vision och var tacksam för de skivorna hon varit med på. Hon har gjort ett skitbra jobb men nu är jag ute efter nånting nytt. Kolla upp Jonna's Siren On projekt. Grymt fin Tori Amos-liknande musik, det är väl i den sortens musik som hennes själ ligger kan jag tro. Önskar även henne framgång med allt hon tar för sig.


22. Är du osams med nån just nu?

Ingen förutom världen och alla i den. Love is for suckers. I love you all. På riktigt är jag sällan osams med nån,orkar inte lägga energi på det. Bara att förklara att de kan dra åt helvete och glömma dom. Det finns alldeles för många tattarjävlar som inte borde gå i ett par skor.


23. När skrek du av ilska senast?

Det tror jag aldrig jag har gjort. Jag är lugn.


24. Varför kallar du dig för Lord K? Ja, alltså att K står för Kentha hajar jag. Men Lord? Är inte det väldigt nitti att kalla sig för Lord?

Lord-epitetet kommer från ett Dark Funeral gig när vi söp ner oss och jag precis börjat umgås med dom. Caligula smetar på corpsepaint på mig och jag kollar på giget iförd det. Han inleder nån låt med orden "denna är tillägnad Lord K Philipson" och sen dess har det hängt med. Jävligt hårt.


25. När åt du färsk ananas senast? Gillar du frukt?


Färsk ananas var fan förra veckan i en fruktsallad som gumman gjort. Grymt gott. Lite som ecstacy fast med lite sötare ton i det. Jag tycker frukt i allmänhet kan dra åt helvete dock.  Om inte kebab räknas som frukt, isåfall älskar jag frukt. Du är en frukt. En hybris frukt. Bög.


26. Vad gillar du förutom musik, fighting och varm choklad?

Tequila. Bloody Mary. Bärs. Att campa. Skogen är metal. Det är ungefär allt jag gillar.


27. Varför vill inte Torture Division släppa skivor? Har ni fått nåt fett skivdeal som varit svårt att tacka/get nej till?


Inget har varit svårt att tacka nej till. Det spelar ingen roll vad det är för bolag, vi är inte intresserade av att göra en regelrätt platta. Om vi inte får ett förskott på hur mycket som helst, då kanske vi skulle göra det. Vi hade en agenda klar när vi började och hittills har vi följt den till punkt och fitta. Det har blivit lite bonus releaser såsom skivan av alla demos och en julsingel i 4 ex på vinyl. Grejen är att vi gör allting på våra villkor. Hur vi vill, när vi vill, som vi vill.


28. Berätta vad du vill om kommande Project Hate-plattan?

Håller på med materialet nu och det blir sinnesjukt bra. Föga förvånande men det finns en annan sorts atmosfär i vad jag gör nu, om man säger så. En annan sort mörk stämning... Det låter TPH, som alltid, men det är en upgradering utan dess like. Med lite tur blir hela skivan ett drum'n'bass album. Skulle inte det vara förvånande?


29. Ge bloggläsarna nån exklusiv nyhet om vad som helst, tack.

Jonas Alfredo Lars-Bengt Ola Granvik - skärpning. Sjukt less på att snacka nyheter med dig nu.


30. Avsluta med att skriva något om Nicklas Lindh.

Vilket slöseri att låta Sveriges roligaste skribent jobba på Close Up men inte låta han skriva. I love Nicklas. Han må vara en tattarjävel, men han är det på ett bra sätt. Lite som du, Jonas.

***

Seså, bokmärka Kenthas blogg nu: http://regnavrede.blogspot.com/

UPPDATERING: Här kan man vinna coola Katy Perry-läppsmörj genom att gissa Kenthas skostorlek.

Kommentarer
Postat av: Anal Elf Kid

Why don't you boys get a room?

2010-01-13 @ 14:47:34
Postat av: Gran

Allan: Vi delade säng senast K var i stan. Men vi måste gifta oss först, innan vi delar hotellrum med en get.

2010-01-13 @ 14:49:30
Postat av: K

Fan, det var mysigt i din säng. Var du lika bra som jag var?

2010-01-13 @ 14:56:38
URL: http://regnavrede.blogspot.com/
Postat av: Anonym

Jag blir lite rörd av det här faktiskt, sådär att jag vill nypa kinder och säga "gullhöna".

2010-01-13 @ 16:27:11
Postat av: Parne

Fan det här gillar jag inte. Nu blir ju K dubbelt uppmärksammad idag. Det är två gånger för mycket.

2010-01-13 @ 17:21:51
URL: http://idiotensparad.blogg.se/
Postat av: K

Jag är så jävla van så det är cool, Pungen.

2010-01-13 @ 21:00:22
URL: http://regnavrede.blogspot.com/
Postat av: Anonym

Då vet vi ju vem nästa person blir, undergroundtalang måste ju få battla hybris. Å fula killar får ju inte stjäla rampljuset på bloggen fesståruvell

2010-01-14 @ 01:15:50
Postat av: K

Förvirrad much?

2010-01-14 @ 06:59:31
URL: http://regnavrede.blogspot.com/
Postat av: Demonia

Klockrent! Fy faan.. Ni killar är bra sjuka, fast på ett bra sätt! Me like :-)

2010-01-14 @ 14:45:48
URL: http://demonia.webblogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0